ZAHRADNÍ ŽELEZNICE ZÁSMUCKA
ZŽZ
Obsah :
Provozně technický předpis – PTP ZŽZ
Návěstní předpis – NP ZŽZ
Dopravní předpis – DP ZŽZ
Místní ustanovení a technologické postupy v dopravnách
Tento předpis nahrazuje všechny předešlé předpisy, které se tímto s okamžitou platností ruší.
Schválil : spolek provozovatelů ZŽZ
PTP - ZŽZ
1. Základní ustanovení
1.1 Úvodní ustanovení
Tento soubor předpisů ZŽZ je závazný pro všechny pracovníky ZŽZ. Předpis vydává ředitelství ZŽZ a je závazný pro dopravní a technické zabezpečení provozu ZŽZ.
1.2 Všeobecný popis železnice
ZŽZ slouží pro dopravu osob a nákladu v areálu zahrad sdružených do ZŽZ, sídlo ředitelství ZŽZ je v objektu č 001 v žst. Chvátliny.
1.3 Rozsah platnosti předpisů
Schválený a platný předpis je platný pro všechny pracovníky ZŽZ, jakož i pro kontrolní orgány.
1.4 Rozsah znalostí předpisů
Znalost předpisu je závazná pro všechny pracovníky v dopravní službě v plném rozsahu.
1.5 Rozdělovník předpisů a návěstních pomůcek
Předpis je dostupný pro všechny pracovníky ZŽZ v sídle ředitelství a v ostatních správních budovách.
Pracovník v dopravní službě má u sebe platný sešitový nebo nákresný jízdní řád (dále jen SJŘ, NJŘ) a ostatní potřebné návěstní pomůcky a tiskopisy, v noci svítilnu. Strojvedoucí má ve službě vždy SJŘ.
2 Organizační struktura ZŽZ
Statutární zástupce a tisk.mluvčí ……..xxxxxx, xxxxxx, xxxxxxx
Vedoucí finančního odboru ……………xxxxxx
Traťmistr ……………………………….xxxxxx
Elektrodispečer …………………………xxxxxx
Dispečer ZŽZ …………xxxxxxx, xxxxxx, xxxxxxxxx, xxxxxxx, xxxxxx
Strojvedoucí ZŽZ…….. xxxxxx, xxxxxxxx, xxxxxxxxx, xxxxxxxxx, xxxxxxxx
3 Zkušební a výcvikový řád
3.1 Zkoušky z předpisu a znalosti místních a traťových poměrů
3.1.1 Zkoušky z předpisů ZŽZ se neprovádí. Zkoušky ze znalosti místních a traťových poměrů se provádí formou zácviku.
3.1.2 Osvědčení pro výkon dopravní služby na ZŽZ je dáno seznamem jmenovaných pracovníků v PTP ZŽZ článek 2.
3.2 Zácvik
3.2.1 Během zácviku se pracovník připravuje na samostatný výkon dopravní služby.
3.2.2 Při zácviku smí pracovníci vykonávat všechny dopravní úkony vždy pod osobním dohledem a za plné zodpovědnosti pracovníka, kterému byli přiděleni na zácvik.
3.3 Školení
Svolává se dle provozních potřeb.
3.4 Platnost zkoušek
Zkoušky platí stále, nenařídí-li ředitelství ZŽZ jinak.
4. Vozidla
4.1 Vozidla ZŽZ
4.1.1 Za celkový bezpečný stav vozidla zodpovídá zařaditel vozidla.
4.1.2 Technické parametry vozidel jsou uvedeny v SJŘ
4.2 Technická prohlídka vozidel
4.2.1 Technická prohlídka vlaku se provádí vždy před odjezdem prvního vlaku. Zvláštní pozornost je třeba věnovat pojezdu, brzdám, tahadlovému a narážecímu zařízení
4.2.2 Za technickou prohlídku vlaku zodpovídá strojvedoucí
4.2.3 Technická prohlídka hnacího vozidla se provádí vždy před vystavením vozidla z depa.
4.2.4 Za technickou prohlídku hnacího vozidla zodpovídá strojvedoucí
4.2.5 Vozidlo ohrožující bezpečnost provozu se vyřadí
4.2.6 Závady, které se neodstraní během provozu se zapíší do provozní knihy
5 Trať ZŽZ
5.1 Celkový stav trati
5.1.1 Chůze po trati ZŽZ je přísně zakázána vyjma prací na trati, kontroly pochůzkou a nutných úkonů v dopravě
5.1.2 Za celkový stav trati zodpovídá traťmistr
5.1.3 Nesjízdná část trati nesmí být pojížděna a musí být kryta návěstidlem „stůj“
5.1.1 Kontrolní pochůzka trati se provádí po provozní přestávce delší než 1 kalendářní měsíc. Náplní pochůzky je zejména kontrola zarostlosti průjezdného průřezu a stav kolejového svršku.
5.2 Závady na trati
Závady na trati a zařízeních se zapisují do provozní knihy ZŽZ
6 Provozní dny ZŽZ
6.1 Definice provozního dne
6.1.1 Provozní den ZŽZ je období kdy je do areálu zahrad ZŽZ umožněn vstup široké veřejnosti nebo se koná objednaná akce pro skupinu návštěvníků (škola, školka, firma a podobně).
6.1.2 Provozní den vyhlašuje nebo oznamuje ředitelství ZŽZ
6.2 Opatření v průběhu provozních dnů
6.2.1 Při provozních dnech je nutné dodržovat předpisy ZŽZ
6.2.2 Návštěvníci se po pozemcích ZŽZ pohybují na vlastní nebezpečí.
6.2.3 Všichni pracovníci ZŽZ jsou při provozních dnech povinni dohlížet na návštěvníky a bránit poškozování majetku, vozidel, zařízení a porostů zahrad.
6.2.4 Je nepřípustné, aby návštěvníci samovolně pohybovali s vozidly, jakkoliv manipulovali se zařízením, zejména pak s výhybkami, výkolejkami točnami a podobně.
6.2.5 Je nepřípustné, aby návštěvníci chodili nebo běhali po traťovém tělese.
NP - ZŽZ
1. Základní ustanovení
1.1 Základní ustanovení
1.1.1 Návěstní předpis ( dále NP ) obsahuje zásady a podmínky pro používání návěstí na ZŽZ.
1.1.2 Za správné používání návěstí zodpovídá pracovník, který je dává. Návěsti je třeba dávat tak, aby je bylo možno zpozorovat včas, zřetelně a bez pochybností.
1.1.3 Návěsti a návěstidla, která neobsahuje tento předpis se mohou používat v případě, že jsou obecně známá a běžně používána u jiných železnic.
1.1.4 Každý pracovník ZŽZ bez ohledu na pracovní zařazení musí znát a správně použít návěst „ Stůj, zastavte všemi prostředky „. Platí i pro pracovníky bez dopravního osvědčení.
2. Staniční a traťová návěstidla
2.1 Hlavní návěstidla a jejich předvěsti
Dovolují nebo zakazují jízdu vlaku. Jejich používání a význam určují místní ustanovení v dopravnách.
2.1.1 Návěst stůj hlavního návěstidla – rameno návěstidla vodorovně
2.1.2 Návěst volno hlavního návěstidla – rameno šikmo vzhůru 45o
2.1.3 Návěst jízda do odbočky – dvě ramena šikmo vzhůru 45o (přes výhybky maximálně 2 km/h)
2.1.4 Návěst výstraha předvěsti – terč ve svislé viditelné poloze – očekávej návěst stůj
2.1.5 Návěst volno předvěsti – terč ve vodorovné poloze – hlavní návěstidlo v poloze volno
2.2 Lichoběžníková tabulka
Tvoří hranici mezi širou tratí a dopravnou. Označuje místo kde vlak určený SJŘ zastaví, nebude-li mu dávána návěst přiblížit. Není-li před dopravnou umístěna lichoběžníková tabulka, jsou hranice dopravny 2 metry před krajní výhybkou.
Lichoběžníková tabulka může určovat číslo vjezdové koleje.
Symbol šipky označuje dopravnu se samovratnými výhybkami.
2.3 Výstražný kolík – pískejte
Označuje místo, kde je-li to účelné, dá strojvedoucí návěst POZOR
2.4 Výhybková návěstidla
Poloha výhybek je určena polohou závaží, jazyků výměny nebo výhybkovým návěstidlem. Při jízdě do odbočky je maximální rychlost 2 km/h.
2.5 Námezník
Námezník označuje hranici, před kterou vozidla neohrožují vozidla na sousední koleji. U námezníku zpravidla končí vlaková cesta v dopravně.
2.6 Posun zakázán (terč, označník)
Terč se umísťuje se na vrata objektů s kolejemi, na brány, na zarážedla kusých kolejí a na oddělení vyloučených kolejí.
Označník vymezuje, kam až je možné z dopravny posunovat.
3. Traťové značky
3.1 Kilometrovníky - Označují vzdálenost od začátku tratě v dekametrech (10m tratě = „1,0“)
3.2 Skloníky – Označují sklonové poměry tratě. Červená číslice vyjadřuje sklon v promilích, černá číslice vzdálenost v decimetrech. (10m tratě = „100“)
3.3 Rychlostníky – Určují maximální traťovou rychlost v km/h. Ta může být dále omezena hlavním návěstidlem, SJŘ, konstrukcí vozidel, písemným rozkazem nebo polohou výhybek.
3.4 Předvěstní štíty – nařizují snižování rychlosti v km/h od následujícího rychlostníku nebo tabule „Z“
3.5 Pomalá jízda – Tabule „Z“ - Začátek pomalé jízdy
3.6 Pomalá jízda – Tabule „K“ - Konec pomalé jízdy
3.7 Nepředvěštěná pomalá jízda – Tabule s údajem rychlosti – Začátek pomalé jízdy
4 Návěsti během vlakové dopravy
4.1 Návěsti pro vlaky
4.1.1 Odjezd – návěst denní výpravky nebo za tmy svislé pohyby zeleného světla – dovoluje odjezd vlaku k hranici následující dopravny (může být nahrazeno ústním pokynem)
4.1.2 Přiblížit – vodorovný pohyb praporkem nebo rukou – svolení k vjezdu do dopravny. (může být nahrazeno ústním pokynem)
4.1.3 Popotáhnout – svislé pohyby praporkem a rukou v úrovni hlavy – určení místa zastavení vlaku.
4.1.4 Stůj – kroužení praporkem nebo rukou
4.2 Slyšitelné návěsti hnacích vozidel
- dávají se lokomotivní píšťalou nebo houkačkou
4.2.1 Pozor (varování nebo potvrzení převzetí pokynu)
4.2.2 Potvrzení převzetí návěsti dovolující jízdu vlaku
4.3 Slyšitelné návěsti pro brždění vlaku
4.3.1 Zabrzděte
4.3.2 Povolte brzdy
5 Návěsti na vozidlech
5.2 Začátek vlaku
Za dne bez opatření, noční znak alespoň 1 bílé světlo na čele lokomotivy.
5.3 Konec vlaku
Dvě koncové tabulky nebo 2 červená světla.
6 Návěsti pro posun
Návěsti pro posun se mohou dávat i ústně.
6.2 Stůj - kroužení praporkem nebo rukou.
6.3 Pomalu – vztyčený praporek nebo ruka.
6.4 Přiblížit – vodorovné pohyby praporkem.
6.5 Vzdálit – svislé pohyby praporkem.
6.6 Stlačit – krátké vodorovné pohyby praporkem a rukou proti sobě.
6.7 Popotáhnout – Krátké svislé pohyby praporkem a rukou.
6.8 Doposunováno – dlouhý vodorovný pohyb praporkem a rukou směrem od těla
DP - ZŽZ
1.1 Úvodní ustanovení
1.1.1 Každý pracovník dopravní služby plně dbá na zajištění pravidelnosti a bezpečnosti dopravy v rozsahu své činnosti.
1.1.2 Rozkazy, pokyny a návěsti v dopravní službě musí být stručné a srozumitelné.
1.1.3 Dopravní situace, které neobsahuje tento předpis řeší pracovníci ZŽZ tak, aby nedošlo k nehodě, narušení bezpečnosti nebo ohrožení osob.
1.2 Pracovníci dopravní služby
1.2.1 Dopravní službu (obzvláště při provozních dnech) smí vykonávat výhradně pracovníci s patřičnou kvalifikací, určeni PTP ZŽZ článek 2.
1.3 Nástup dopravní služby
1.3.1 Při nástupu do služby se pracovník seznámí se zněním rozkazů, změnami a nařízeními, se zavedenými a odřeknutými vlaky. Pracovníci potvrdí seznámení podpisem v „knize rozkazu, změn a nařízení“ .
1.4 Základní pojmy v dopravní službě
1.4.1 Jízda vlaku
Je jízda pro kterou byla určeným způsobem sjednána volnost vlakové cesty. Vlaky i posun ZŽZ jezdí podle rozhledových poměrů. Při jízdě vlaku nesmí být překročena traťová rychlost omezená hlavním návěstidlem, SJŘ, konstrukcí vozidel, písemným rozkazem nebo polohou výhybek.
1.4.2 Jízda podle rozhledových poměrů
Je jízda takovou rychlostí, aby vlak včas a bezpečně zastavil před jakoukoliv překážkou, špatně přestavenou výhybkou nebo kolejovým vozidlem. V síti tratí ZŽZ jezdí vlaky i posun podle rozhledových poměrů.
2 Staniční a traťové zařízení
2.1 Dopravny a širá trať
2.1.1 Dopravna je místo pro organizování jízd vlaků – stanice, výhybna, nákladiště a odbočka.
2.1.2 Dopravna může být kryta hlavním návěstidlem.
2.1.3 Dopravna může být označena lichoběžníkovou tabulkou. Není-li před dopravnou hlavní návěstidlo nebo lichoběžníková tabulka jsou hranice dopravny 2m před krajní výhybkou.
2.2 Výhybky
2.2.1 Výhybky mohou být stavěny dálkově (žluté závaží), jízdou vlaku nebo místně (černo/bílé závaží)
2.2.2 Místně stavěné výhybky se před odjezdem z dopravny přestaví do základní polohy (bílá polovina závaží vzhůru)
2.2.3 Je zakázáno přestavit výhybku pod vozidlem
2.2.4 Stavění výhybek jízdou vozidel (řezání výměn) je možné není-li stanice obsazena dispečerem nebo výpravčím a umožňuje-li to ovládání výměn. Výměny se smí řezat pouze hnacími vozidly nebo loženými vozy.
3 Sestavení a brždění vlaku
3.1 Řazení vozidel
3.1.1 Vlak může být dopravovaný jedním nebo více hnacími vozidly.
3.1.2 Při vedení vlaku více hnacími vozidly je vedoucím hnacím vozidlem vozidlo v čele vlaku.
3.1.3 Opleny spojené nákladem se řadí pouze na konec vlaku.
3.1.4 Vlak s opleny spojenými nákladem nesmí mít postrk.
3.2 Brzdy, brždění
3.2.1 K brždění vlaku se může kromě brzdy lokomotivy použít i ručních brzd vozů použitelných za jízdy („r“ v označení vozu)
4 Jízdní řád
4.1 Grafikon vlakové dopravy – GVD
5.2.1 GVD je souhrn organizace jízd vlaků určený NJŘ a SJŘ
4.2 Nákresný jízdní řád - NJŘ
4.2.1 NJŘ graficky znázorňuje jízdu všech pravidelných vlaků
4.2.2 NJŘ musí mít u sebe dispečer a výpravčí
4.3 Sešitový jízdní řád - SJŘ
4.3.1 SJŘ určuje dopravní opatření vlaku v dopravnách
4.3.2 SJŘ musí mít každý strojvedoucí ve službě
4.4 Druhy vlaků
4.4.1 Rychlíky - R – číselný interval 1-19
4.4.2 Osobní vlaky - Os – čísla 20 – 69
4.4.3 Lokomotivní vlaky - Lv – čísla 70 - 79
4.4.3 Nákladní vlaky – druh určí zkratka v hlavičce SJŘ – čísla 80 - 99
5 Řízení dopravy
Řízení dopravy vlaků probíhá ve 2 režimech :
- Řízení dispečerem
- Řízení podle GVD (NJŘ, SJŘ)
5.1 Řízení dopravy dispečerem - ŘDD
5.1.1 Při ŘDD řídí dopravu dispečer v žst. Chvátliny a plně zodpovídá za organizování dopravy v celé síti ZŽZ.
5.1.2 Před zahájením ŘDD dispečer určí zda jmenuje do služby výpravčí do určených dopraven nebo zda bude řídit dopravu přímou komunikací se strojvedoucími. Se způsobem organizování dopravy následně seznámí všechny dopravní zaměstnance.
5.1.3 Nástup a ukončení služby hlásí při ŘDD dopravní zaměstnanci dispečerovi.
5.1.4 Vzájemná komunikace mezi dopravními pracovníky se při ŘDD uskutečňuje radiostanicemi, telefony, ústně a písemnými rozkazy.
5.1.5 Při ŘDD nemusí být dodržován jízdní řád vlaků dle GVD.
5.1.6 Při ŘDD zavádí a odříká vlaky dispečer dle provozní situace a požadavků ostatních dopravních zaměstnanců.
5.1.7 Dopravních opatření u jednotlivých vlaků a změny oproti SJŘ nařídí dispečer strojvedoucímu přímo dodaným nebo nadiktovaným písemným rozkazem pro konkrétní vlak.
5.1.8 Písemný rozkaz při ŘDD musí obsahovat datum, číslo vlaku a pořadové číslo rozkazu.
5.2 Řízení dopravy jízdním řádem – ŘJŘ
5.2.1 Při ŘJŘ je řízena doprava dle GVD.
5.2.2 Při ŘJŘ musí všechny vlaky jezdit a dodržovat dopravní opatření podle SJŘ není-li sjednáno jinak.
5.2.3 Před zahájením ŘJŘ si strojvedoucí na poradě určí zda budou některé vlaky odřeknuty nebo zavedeny oproti GVD vlaky navíc. Tuto skutečnost pak sepíší na písemný rozkaz ŘJR s kopiemi.
5.2.4 Každý strojvedoucí musí mít při ŘJŘ kopii písemného rozkazu ŘJŘ, originál rozkazu se ponechá v dopravní místnosti.
5.2.5 Nenastanou-li při ŘJŘ změny oproti GVD bude písemný rozkaz ŘJŘ : „Vlaky dle GVD“.
5.2.6 Při ŘJŘ nesmí křižující vlak odjet z dopravny dokud nedojede protijedoucí vlak nebo se strojvedoucí nedohodnou o přeložení křižování nebo odřeknutí vlaku.
5.2.7 Nastane-li v průběhu ŘJŘ potřeba zavést nebo odřeknout vlak, musí strojvedoucí (i nově nastupující službu), který se pro zavedení nebo odřeknutí rozhodne zpravit o této skutečnosti všechny strojvedoucí ve službě. Nepodaří-li se o zavedení vlaku zpravit všechny strojvedoucí nesmí nově zaváděný vlak opustit dopravnu.
5.2.8 Při dopravě s pouze jedním hnacím vozidlem v režimu ŘJR není třeba zvláštní organizace dopravy, zavádění a odříkání vlaků ani sepisování písemných rozkazů.
5.3 Změna režimu řízení dopravy
5.3.1 Změna režimu ŘDD na ŘJŘ a naopak se může uskutečnit jen tehdy, jsou-li o tom zpraveni všichni dopravní zaměstnanci ve službě.
6 Jízda vlaku
6.1 Vjezd a odjezd vlaků v dopravnách
6.1.1 Vjezd vlaku do dopravny, křižování a předjíždění je určeno SJŘ, rozkazem nebo dohodou strojvedoucích. V neobsazených dopravnách bez samovratných výměn musí být určeno který vlak jedná jako první, který jako druhý a číslo vjezdové koleje.
6.1.2 Při křižování vlak první vjede na určenou kolej do dopravny a postaví cestu pro vlak druhý. Potom dává vstříc druhému vlaku návěst přiblížit.
6.1.3 Druhý vlak při křižování smí vjet do dopravny až na návěst přiblížit dávanou od prvního vlaku.
6.1.4 Při křižování nesmí odjet vlak z dopravny dokud nepřijel křižující vlak, nebylo dohodnuto přeložení křižování nebo nebyl protijedoucí vlak odřeknut.
6.1.5 Při odjezdu vlaku se v dopravně vrátí výhybky do základní polohy.
6.1.6 Při křižování vlaků v dopravnách se samovratnými výhybkami nejsou dávány žádné návěsti a oba vlaky mohou vjet do dopravny v libovolném pořadí nebo současně.
6.2 Změna křižování
6.2.1 Z důvodu zpoždění některého z křižujících vlaků je možné, aby se strojvedoucí při režimu ŘJŘ dohodli o přeložení křižování.
6.2.2 Při překládání křižování v režimu ŘJŘ si strojvedoucí dohodnou též pořadí vlaků a čísla kolejí (vyjma dopraven se samovratnými výhybkami).
6.2.3 V režimu ŘDD určuje křižování a příslušná opatření dispečer.
7 Nemožné dorozumění
7.1 Při nemožném dorozumění, nedojel-li protijedoucí vlak na křižování a v podobných situacích je nutné nejprve prověřit možnost náhradního spojení - například mobilní telefon.
7.2 Proti vlaku který nedorazil do dopravny na křižování může vyslat strojvedoucí určeného pracovníka – posla ke zjištění situace. Další jízdu může strojvedoucí uskutečnit až po převzetí zprávy od protijedoucího vlaku přímo nebo prostřednictvím posla (neschopný vlak, překážka na trati a podobně).
8 Posun
8.1 Všeobecné ustanovení
8.1.1 Posunem se rozumí každé úmyslné přemísťování vozidel mimo jízdy vlaků, včetně ručního posunu.
8.1.2 O provedení a organizování posunu rozhodne strojvedoucí, výpravčí nebo dispečer dle obsazení dopravny.
8.1.3 Posun se provádí v obvodu dopravny, tak aby vozidla neopustila obvod dopravny. Čelo posunujícího dílu může jet za hranice dopravny, ale jen tak daleko, jak je to nutné k uvolnění příslušné výhybky. Je-li však u koleje umístěn označník, smí se posunovat čelem posunujícího dílu nejdále do úrovně označníku.
8.2 Začátek a konec posunu
8.2.1 Posun nesmí narušit jízdu vlaků.
8.2.2 Není – li možno provést posun v dopravně v době mezi jízdou vlaků, zastaví strojvedoucí, výpravčí, dispečer nebo jimi určený pracovník vjíždějící vlak návěstí „stůj“ před dopravnou.
8.3 Povinnosti při posunu
8.3.1 Informovat pracovníky zúčastněné na posunu o zamýšleném posunu
8.3.2 Správně přestavit výměny
8.3.3 Před uvedením vozidel do provozu povolit brzdy, zavřít dveře, odstranit podložky, zarážky a klíny.
8.3.4 Nenechat odstavená vozidla přes námezník
8.3.5 Po ukončení posunu vozidla zabezpečit proti samovolnému ujetí tak aby vozidla neujela.
ZŽZ
Místní ustanovení
a technologické postupy v dopravnách
1 Základní ustanovení
1.1 Úvodní ustanovení
1.1.1 Místní ustanovení, technologické postupy a případné odlišnosti v dopravnách stanovuje SJŘ.
1.1.2 Součástí SJŘ jsou náčrtky stanic s čísly kolejí, jejich užitnou délkou, umístěním hlavních návěstidel atd.
2 Obsazování dopraven
2.1 Obsazování v režimu ŘDD
2.1.1 V režimu ŘDD je dopravna Chvátliny obsazena dispečerem. Dispečer může plnit též funkci výpravčího vnější služby.
2.1.2 Ostatní dopravny mohou být obsazeny výpravčím nebo zůstat neobsazené (dopravní úkony pak řídi dle pokynů dispečera strojvedoucí)
2.1.3 Výpravčí v obsazené dopravně organizuje a řídí dopravu dle přímých pokynů dispečera.
2.2 Obsazování v režimu ŘJŘ
2.2.1 V režimu ŘJŘ se žádná dopravna dispečerem ani výpravčím neobsazuje.
2.2.2 V režimu ŘJŘ mohou v dopravnách vykonávat dopravní funkci pouze výhybkáři nebo obsluha přejezdů. Tito pracovníci jednají podle přímých pokynů strojvedoucích.
2.3 Stavění výhybek jízdou vlaku
Dopravny, kde je dovoleno stavět výhybky jízdou vozidel (řezání výměn)
· Chvátliny (není-li obsazeno St.1)
· Rybník