Krušná zima 2009/2010

 a ZŽZ v plném provozu !

ZŽZ byla v plném provozu (ne pro veřejnost) i během přívalů sněhu počátkem roku 2010. Více o tom v následující fotogalerii.

Omluvte prosím kvalitu některých fotek pořizovaných promrzlýma mobilama...

V prosinci odeslal generální ředitel ZŽZ e-mail na ústav hydrometeorologie (generálnímu hydrometeorologovi) s dotazem jak se má připravovat technika na zvládání sněhové kalamity v síti železnic ZŽZ. Záhy se mu dostalo stručné odpovědi: "Letos bude velmi krutá zima! Dělníci ZŽZ chystají velké zásoby dřeva!"

Ve slunný prosincový den roku 2009 byl na čelo sunutého manipulačního vlaku Mn83 zařazen Pluh/ú pouze na přání fotografů...

Zimní idylka, Lv 75 vedený T27.101 nasvícený ostrým sluncem projíždí nákladiště Vrata.

Lokomotivní vlak do stanice Dobešov. Jen občas "škrtne" lokomotiva pluhem o sníh...

Lokomotiva T27.101 se vrací z Dobešova do Chvátlin.

Kdo tušil, že v tento krásný zimní podvečer jede vlak (vedený slečnou strojvůdkyní Míšou) do Dobešova na dlouhou dobu naposled...
Za pár týdnů bude trať z Rybníka do Dobešova vyloučena pro přívaly sněhu a nezájem přepravců v zimním období.

Prosincová podvečerní atmosféra na ZŽZ.

A v lednu 2010 přichází konečně pořádná zima. Rumunský způsob práce připomíná oprava pluhu sešroubováním prasklé výdřevy vyřazeným skloníkem, ale vlastně proč ne, jsme přece na lesní železnici...

Detail zadního smetadla lokomotivy T25.007 obaleného sněhem.

Při sněhové pokrývce dochází vlivem nižších kolových sil oproti větším drahám ke slepení sněhu do ledové slupky mezi kolem a kolejnicí, která následně snižuje koeficient adheze až pod kritickou mez. Jako patent ZŽZ se s úspěchem používá rejžáků připevněných na předním smetadle lokomotivy, doléhajících na hlavy kolejnic.

I přesto je nutné při pluhování velké vrstvy těžkého sněhu najíždět s lokomotivou znova a znova do odhrnované vrstvy a tak to co vidíte na obrázku, vídají v zimě strojvůdci ZŽZ často i ve svých nočních snech...

Spojené lokomotivy T25.007 a T27.101 se sněhovým pluhem v kilometru 6,8 nedaleko zastávky Na Mýtince.

Nelehké podmínky zimní služby na strojích ZŽZ... stanoviště strojvůdce lokomotivy T25.007

To není záběr z Kanadského katastrofického filmu, to jen stroj ZŽZ postává nastartovaný v km 0,0 při chvilce pauzy, strojvůdce přebírá další pokyny a "nabírá trochu tepla" v dopravní kanceláři.

Lokomotiva T27.101 bez sněhového pluhu má v přívalech mokrého sněhu drobný problém - vykolejení před dopravní kanceláří ve Chvátlinách v km 0,1

a další mimořádná událost, vykolejení v km 6,5 nezi odb.Mosty a zast. Na Mýtince.

Lokomotiva T25.007 plným výkonem hrne úctyhodnou vrstvu sněhu před mostem v km 5

A o kus dál v nákladišti Vrata. Pluh se ztrácí ve vrstvě sněhu dosahující ke 30 centimetrům.

V lesním porostu v kilometru 1,8 je vrstva sněhu nižší. I tak musí lokomotiva s pluhem couvat a znovu najíždět do odhrnované vrstvy...

Výjezd z lesa ke stanici Chvátliny. Zimní koncert lokomotivy T25.007 s pluhem...