ZŽZ - NOVINKY Z LÉTA
srpen 2011
Srdečně Vás vítáme v nové fotogalerii a děkujeme Vám za Vaši přízeň. Zároveň dlužíme omluvu za stagnaci v aktualizacích, ale věřte, že o to víc překvapení na Vás čeká na našich zahradách, tedy v unikátní síti tratí zahradní železnice ZŽZ!
Zastávkou Na Mýtince projíždí pracovní vlak do Chvatelské Smolče, tažen lokomotivou T 25.007 s vozem Hy/ú.
Provozní dny ZŽZ byly v letošním roce před prázdninami a další budou až v září. Rádi ale uvítáme na zahradách návštěvy ohlášené nebo objednané na telefonu nebo i náhodné kolemjdoucí, kteří většinou o víkendech zkouší, zdali přece jen na železničce nejsme...
Lokomotiva TU 25.101 je půjčována od kolegů ze zahradní železnice ZŽJ. Tak tomu bylo i v červnu, jak dokládá snímek, na kterém odjíždí s osobním vlakem z Dobešova do Chvátlin.
Stejný stroj na "okružní" trati vedený jistou rukou samotného pana konstruktéra vjíždí do stanice Chvátliny.
Společnými silami s Pečeckými modeláři jsme "natěžili" v jedné nejmenované středočeské stanici mechanická návěstidla. Pro účely "třístovky" jsou samozřejmě veliká, ale jedno z nich bude sloužit jako reklamní upozorňovadlo u silnice.
A nyní se pojďme podívat na pracovní aktivity a výsledky práce dělníků ZŽZ.
Na dobešovském zhlaví výhybny Rybník byly již dokončeny opěrné zdi a tak i trať mohla být zaštěrkována - do té doby nikoliv, protože beton by znečistil štěrkové lože. Stav přesně odpovídá KUF (konečná úprava figury žel.svršku) - štěrk dosahuje těsně pod horní plochu pražců a žádný kamínek nesmí ležet na pražcích. Při této příležitosti si dovolíme upozornit, že právě to je jeden z hlavních důvodů přísného zákazu chůze po trati ZŽZ!!
Mezi výhybnou Rybník a stanicí Dobešov stále probíhá vyzdívání opěrných zdí zářezu tratě.
Koncová stanice lokálky Chvatelská Smoleč. Kusá kolej s efektním zarážedlem, štěrkové lože ohraničené linií dlažebních kostek, rostoucí srubová boudička zastávky... snad se bude líbit.
Detail samovratné výměny pro snadné objíždění lokomotiv ve stanici Chvatelská Smoleč.
Celkový pohled na kolejiště stanice Chvatelská Smoleč - nejmenšího nádraží v síti tratí ZŽZ. Vedlejší kolej pro objíždění souprav je dle projektu řešena jako plně zatravněná. Doleva odbočuje kolej vlečky Srub.
Trojcestná vyhybka ve Chvatelské Smolči. Výměna vpravo pro objízdnou kolej je samovratná.
Trať z Chvatelské Smolče směr Středoplky a Dobešov.
Po vzoru kolejiště ve Chvatelské Smolči je upravován i traťový svršek stanice Chvátliny (ohraničující linie dlažebních kostek).
Ve stanici Dobešov jsou už zabetonované obě závory, zbývá to
jen dodělat... :-))
Přejezd je již položen, jeden z perónů taktéž.
Na severním zhlaví stanice Dobešov se již pokládají vyhybky. Kolej vpravo je lokálka do Smolče. Vzdálenější vyhybka je nejštíhlejší v síti tratí ZŽZ.
Na provizorní koleji budoucího mostu v hlavní trati za Dobešovem "levituje" nákladní vůz Hx/ú.
Výtažná kolej v Dobešově a trať do Rybníka a Chvátlin.
A nyní se konečně dostáváme k nejvýznamnější železniční stavbě na ZŽZ. Na jelčanský plošiňák byla nainstalována šablona pro zdění klenby tunelu.
Šablonový vůz při kontrole boků zářezu v místě budoucího tunelu "Krucemburk III". Těžké železniční stavby mají své názvy dle okolních lokalit v krajině. "Krucemburk I" je most pro pěší, který se buduje nedaleko výhybny Rybník, "Krucemburk II" pak železniční most lokálky do Chvatelské Smolče.
"pred hajzlami fronta betonárov, veľa ludí, málo pisoárov...."
A už to roste. Vnitřní část tunelu ze ztraceného bednění, vrchní klenba z betonových prefabrikátů, portály tunelu vyzdívané přírodním kamenem. Naprosto ojedinělá a unikátní technologie s velmi efektní výsledkem. To nejsou otřepané frázovité výkřiky otupělých, praxe neznalých PR managerů, to je holý fakt, protože například i ve Švýcarsku se na parkových drahách staví tunely, jež mají klenuté pouze portály a vnitřní tubus pak s kolmými stěnami a stropem!!
Poslední vrstvy ztraceného bednění již řádně zatvrdly a tuneláři ukládají vrchní prefabrikáty tunelového tubusu. Velmi těžké betonové díly byly na klenbu nasouvány po ocelových "L" profilech a usazovány ve správné poloze na dřevěné špalky s předepsanou mezerou pro betonovou výplň.
Právě byl usazen poslední klenbový prefabrikát na straně rybníkovského portálu tunelu "Krucemburk III".
Nyní je nutné upevnit šalování pro zalití mezery a upevnění prefabrikátů do klenby tunelu.
Pro odvedení zemní vlhkosti byly ve dvou vrstvách uloženy drenážní trubky s odvětráním v portálech tunelu.
Další víkend bylo již zatvrdlé upevnění prefabrikátů. Mezi nimi se nyní vytvořilo další šalování a proluky mezi jednotlivými dílci byly taktéž vyplněny velmi pevnou betonovou směsí.
Šalování a vzpěry uvnitř tubusu tunelu "Krucemburk III" tak trochu připomíná bájného "ježka v kleci".
Výsledný tvar klenby tubusu tunelu "Krucemburk III" je naprosto dokonalý! Výklenek vlevo je (v plánech nepředpokládaný) odkládací prostor pro nápoje strojvůdců ZŽZ. V jeho spodní části je vyryt výmluvný nápis "tuneláři sobě".
Pohled z mostu tratě do Smolče na východní, tedy rybníkovský portál tunelu "Krucemburk III". Portál je již zhruba do poloviny vyzděn přírodním kamenem, zcela vlevo v rohu zdiva je patrný odvětrávací otvor pro odvod vlhkosti. Nadloží tunelu je již postupně naváženo zeminou. Předpokládaná výška nadloží bude si jeden metr.
Pokud Vás zaujala naše malá reportáž o novinkách a dění na ZŽZ, přijeďte se na vlastní oči podívat!
Krásné léto přeje úderný kolektiv dělnictva ZŽZ !!