ZŽZ - Pár obrázků před sezónou
duben 2016
Srdečně Vás vítáme v další fotogalerii a
děkujeme Vám za Vaši přízeň.
Jako obvykle (jsme si toho vědomi) není frekvence zveřejňování nových fotek na
webu ZŽZ nikterak závratná. O to pevnějším, pomalým, ale jistým krokem pokračují
práce v areálu zahradní železnice ZŽZ.
Na tomto obrázku vám přinášíme náhled pohlednic, které budou k zakoupení u vstupní brány do areálu ZŽZ, při provozních dnech v letošním roce. Dále na vás čekají například nová trička všech velikostí v nové barvě, jako tradičně každou sezónu ZŽZ a mnoho dalších zajímavých drobností a suvenýrů.
V občerstvovacím zákoutí si budete moct, mimo jiných dobrot, vychutnat polotmavé pivo Bakalář. Ale nyní pojďme na další obrázky z dění na ZŽZ:
Ve stanici Chvátliny byly položeny nové perony pro nástup do vlaků ZŽZ a také tento funkční vodní jeřáb.
Nejvýznamnější železniční
stavbou ZŽZ je zajisté tunel "Krucemburk III".
Jeho západní portál byl již také dokončen a postupně rostly i opěrné zdi zářezu
tratě.
Pro pokračování výstavby opěrných zdí bylo nutné navézt další betonové kvádry.
Před prvními provozními dny v roce 2016 je stav opěrných zdí - "téměř hotovo".
Ale i na jiných místech ZŽZ se pilně pracuje - podbíjení pražců ve stanici Hrochův Týnec
Nová staniční kolej v
Hrochově Týnci.
Jelikož je trať ZŽZ v severní části areálu situována do vratné smyčky (s
odbočkou Jezevčí Skály), bylo zde v podstatě možné i křižování vlaků. Nyní s
dokončenou stanicí Hrochův Týnec je umožněno i vzájemné předjíždění vlaků na
severní větvi ZŽZ.
Detailní pohled na trať ZŽZ - připadá vám to divné?
Pokud ano, je váš pozorovací
talent pozoruhodný! Nejedná se totiž o trať ZŽZ o rozchodu 300 mm,
tedy 12
palců, ale o trať pětipalcovou - tedy s rozchodem pouhých 127 milimetrů!
Podnětem ke stavbě "úzkého rozchodu ZŽZ" se stala nabídka výroby parní
lokomotivy na pětipalcový rozchod. Tento rozchod je v Evropě značně populární.
Mnoho parkových drah jej používá společně s větším rozchodem (7a1/4 palce) ve
společných kolejových splítkách. U nás je to například parková dráha Olympia v
Brně nebo parková trať v Hradci Králové.
Zmíněná parní lokomotiva bude ze čtyřkusové série pětipalcových lokomotiv z dílny P.Příkazského ze Strážnice, odvozených z polní lokomotivy U25.o. Lokomotivy budou onačeny inventárními čísly U25.001 až U25.004 a právě čtyřka bude domovem na ZŽZ! Jako jediná ze zmíněné série bude mít přípojný tendr řady 002.001, který je právě dokončován v parostrojní dílně F.Paška Zásmuky. Jednička zůstane majetkem pana Příkazského a bude sloužit na trati v Olympii Brno, dvojka s trojkou budou na soukromých zahradních železničkách, ale občas se budou objevovat i v provozu ZŽZ!
Snímek zachycuje první zkušební jízdy tendru po pětipalcové trati ZŽZ v Horních Chvátlinách.
Tendr 002.001 se dojel v
březnu 2016 podívat na svojí lokomotivu U25.004 do parostrojní dílny ve
Strážnici.
Lokomotiva je kompletní, těsně před prvním zatopením. Budka lokomotivy zde ještě
nebyla dokončena.
Snad se tedy máte v sezóně 2016 na ZŽZ nač těšit!!
My se těšíme na Vás!