ZŽZ - Pár obrázků před sezónou

duben 2016

Srdečně Vás vítáme v další fotogalerii a děkujeme Vám za Vaši přízeň.
Jako obvykle (jsme si toho vědomi) není frekvence zveřejňování nových fotek na webu ZŽZ nikterak závratná. O to pevnějším, pomalým, ale jistým krokem pokračují práce v areálu zahradní železnice ZŽZ.

Na tomto obrázku vám přinášíme náhled pohlednic, které budou k zakoupení u vstupní brány do areálu ZŽZ, při provozních dnech v letošním roce. Dále na vás čekají například nová trička všech velikostí v nové barvě, jako tradičně každou sezónu ZŽZ a mnoho dalších zajímavých drobností a suvenýrů.

V občerstvovacím zákoutí si budete moct, mimo jiných dobrot, vychutnat polotmavé pivo Bakalář. Ale nyní pojďme na další obrázky z dění na ZŽZ:

 

Ve stanici Chvátliny byly položeny nové perony pro nástup do vlaků ZŽZ a také tento funkční vodní jeřáb.

 

Nejvýznamnější železniční stavbou ZŽZ je zajisté tunel "Krucemburk III".
Jeho západní portál byl již také dokončen a postupně rostly i opěrné zdi zářezu tratě.

 

Pro pokračování výstavby opěrných zdí bylo nutné navézt další betonové kvádry.

 

Před prvními provozními dny v roce 2016 je stav opěrných zdí - "téměř hotovo".

 

Ale i na jiných místech ZŽZ se pilně pracuje - podbíjení pražců ve stanici Hrochův Týnec

 

Nová staniční kolej v Hrochově Týnci.
Jelikož je trať ZŽZ v severní části areálu situována do vratné smyčky (s odbočkou Jezevčí Skály), bylo zde v podstatě možné i křižování vlaků. Nyní s dokončenou stanicí Hrochův Týnec je umožněno i vzájemné předjíždění vlaků na severní větvi ZŽZ.

 

Detailní pohled na trať ZŽZ - připadá vám to divné?

Pokud ano, je váš pozorovací talent pozoruhodný! Nejedná se totiž o trať ZŽZ o rozchodu 300 mm, tedy 12 palců, ale o trať pětipalcovou - tedy s rozchodem pouhých 127 milimetrů!
Podnětem ke stavbě "úzkého rozchodu ZŽZ" se stala nabídka výroby parní lokomotivy na pětipalcový rozchod. Tento rozchod je v Evropě značně populární. Mnoho parkových drah jej používá společně s větším rozchodem (7a1/4 palce) ve společných kolejových splítkách. U nás je to například parková dráha Olympia v Brně nebo parková trať v Hradci Králové.

 

Zmíněná parní lokomotiva bude ze čtyřkusové série pětipalcových lokomotiv z dílny P.Příkazského ze Strážnice, odvozených z polní lokomotivy U25.o. Lokomotivy budou onačeny inventárními čísly U25.001 až U25.004 a právě čtyřka bude domovem na ZŽZ! Jako jediná ze zmíněné série bude mít přípojný tendr řady 002.001, který je právě dokončován v parostrojní dílně F.Paška Zásmuky. Jednička zůstane majetkem pana Příkazského a bude sloužit na trati v Olympii Brno, dvojka s trojkou budou na soukromých zahradních železničkách, ale občas se budou objevovat i v provozu ZŽZ!

Snímek zachycuje první zkušební jízdy tendru po pětipalcové trati ZŽZ v Horních Chvátlinách.

 

Tendr 002.001 se dojel v březnu 2016 podívat na svojí lokomotivu U25.004 do parostrojní dílny ve Strážnici.
Lokomotiva je kompletní, těsně před prvním zatopením. Budka lokomotivy zde ještě nebyla dokončena.

Snad se tedy máte v sezóně 2016 na ZŽZ nač těšit!!

My se těšíme na Vás!