ZAHRADNÍ ŽELEZNICE ZÁSMUCKA
v průběhu roku 2017
Zimní náladou na ZŽZ můžeme začít, když tu máme fotky z celého roku 2017.
Nádraží Chvatelská Smoleč.
Hned za vchodem do areálu ZŽZ se začíná rodit zázemí pětipalcové železnice (více o ní v samostatné fotoreportáži z roku 2017). Na snímku Myšáka připravuje obsluha parní lokomotivu U25.003 na zatopení.
Hned za stanicí musí pětipalcová trať (127mm) překonat křížením vlečku Srub o rozchodu 300mm.
V severní části areálu ZŽZ pokračují práce na dostavbě vozového depa. K přísunu vozů do deponie slouží jednoduchá ruční točna, která vychází z konstrukce vozových točen na průmyslových úzkorozchodných drahách.
Po dvaceti letech provozu zahradní železnice se její tratě staly nedílnou a přirozenou součástí prostředí zahrad, jak to dokazuje Myšákův snímek od zastávky Lesní.
Osobní vlak vedený lokomotivou T27.101 přejíždí provizorní most u stanice Dobešov. Foto Myšák.
Tentýž vlak po průjezdu tunelem Krucemburk zdolává stoupání do výhybny Rybník.
Malá (a pomalá) lokomotiva T25.007 jezdí turnusově na lokálce Dobešov - Chvatelská Smoleč. Na Myšákově snímku se rozjíždí s osobním vlakem, tvořeným dvouosým vozem z dílny ZŽJ, z koncové stanice Chvatelská Smoleč.
Vlak pětipalcové tratě právě překonává úrovňové křížení s tratí Dobešov - Chvatelská Smoleč. Osádku vlaku tvoří děti, ale může vozit i dospělé. Vlak vede (zde ještě nedokončená) bateriová lokomotiva BN15R. Jedná se o model skutečné lokomotivy průmyslových drah z výroby podniku Stavostroj Radotín v měřítku 1:3,5. Shodou náhod model řídí strojvedoucí Alex z Radotína.
Poněkud těžším kalibrem, oproti vlaku pětipalcovému, je osobní vlak s oplenovými vozy, vedený lokomotivou TU26 PBZŽ, jedoucí z Hrochova Týnce k Dobešovu. Dvounápravová lokomotiva, s pozoruhodnými trakčními i adhezními vlastnostmi, je poháněna dvoutaktním benzinovým motorem Trabant.
Na pětipalcové trati sune parní lokomotiva U25.003 svůj osobní vlak zpátky do výchozí stanice. Předpokládá se, že po dokončení tratí bude v severní části areálu vratná smyčka a vlaky tak plynule projedou celou trať tam a zpět.
Jedním z nejatraktivnějších míst v síti tratí ZŽZ je zajisté mimoúrovňové křížení tratí na Krucemburku. Když se podaří setkání vlaků nad sebou, není cestujícího, který by neprojevoval nadšení!
Letní idylkou na zahradní železnici by se dal nazvat Myšákův snímek sunutého vlaku z Dobešova do Chvatelské Smolče na mostě na Krucemburku. Možná vám dlužíme vysvětlení názvu Krucemburk? Krucemburk bude zmenšenina zříceniny hradu, která je plánovaná na vrcholu kopce, pod kterým vede tunel. Podle hradu získaly své názvy významné železniční stavby: Krucemburk I. je rozestavěná lávka pro pěší nad tratí Rybník - Dobešov, Krucemburk II. pak železniční most na snímku a Krucemburk III. tunel tretě Rybník - Dobešov.
"Trabantí" lokomotiva TU26 přejíždí most u odbočky Mosty. Traťovka občas nestíhá chemický a ruční boj se zelení v traťovém svršku, jak ostatně dokládá i tento Myšákův snímek.
Pohled do kuchyně - tak by se dal nazvat poslední snímek této reportáže. Roztopená pětipalcová parní lokomotiva U25.003. V pozadí snímku je patrná cyklo drezína na rozchodu 300mm ve stanici Chvatelská Smoleč.