AKTUALITY ZŽZ

--------------------------------------------------

duben 2023
  Provozní dny pro letošní sezónu vyhlášeny! První bude na konci května. Naší zahradní železnici můžete vidět také na akcích mimo areál ZŽZ. O víkendu 22. a23.4. na modelářské výstavě Líbeznici - tedy "Líbebona 2023" a následně pak v Benešově u Prahy v depu na akci Posázavského Pacifiku "Májové setkání s mašinkami" 1.5.2023.

červen 2018
  Provozní dny pro veřejnost jsme úspěšně odstartovali. Další budou následovat 6.7., 6.8., 3.9. a 28.9.2022. Na ZŽZ se velmi intenzivně pracuje - již funguje sociální zařízení u nádraží Dobešov, ve stanici Chvátliny probíhá rekonstrukce budovy stavědla. Na severním okraji areálu ZŽZ probíhá zkrášlování krajiny a dokončování stanice. Těšíme se na vaši návštěvu!

březen 2022
  Přestávka v provozu, tady správně řečeno výluka, se již zdárně blíží ke svému konci a blíží se opětovné rozjetí vlaků po kolejích ZŽZ! Ovšem tak jednoduché to zase nebude. Práce před sebou máme ještě spousty! Z tohoto důvodu určitě nezvládneme zorganizovat provozní dny na začátku sezóny, tak jak to bylo tradičně, ale na začátek června by to už mohlo vyjít!

únor 2018
  Provozní dny pro nastávající sezónu ZŽZ jsou již zveřejněny! V sekci FOTKY na tomto vebu naleznete fotogalerie o provozu ZŽZ v letech 2016 a 2017 a dále pak speciální fotoreportáž o zrodu pětipalcové parní lokomotivy U25.003.

říjen 2017
  ZŽZ se již několik let prezentuje provozem svých vozidel i na jiných místech než je domovská zahrada. Ke "stěhovací" trati s rozchodem 300mm nyní přibyla i trať pětipalcová (127mm). Nejvýznamnějšími a tradičními destinacemi tohoto ježdění vozidel ZŽZ jsou Benešov (akce Posázavského Pacifiku), Pečky, Česká Skalice (modelářské výstavy), Bezdružice (Parní léto), ale parní pětipalcovka U25.003 letos v září jezdila například i v depu v Ústí nad Labem při příležitosti 10 let společnosti ČD Cargo.

červen 2017
   V provozu pětipalcové trati ZŽZ se objevilo další vozidlo, bateriová lokomotiva BN15R. Jedná se o model skutečné lokomotivy průmyslových drah v měřítku M1:3,5.

duben 2017
  ZŽZ STARTUJE DO SVÉ DVACÁTÉ SEZÓNY !!

červen 2016
   Na ZŽZ se objevila nová trať, železnice o rozchodu pěti palců, tedy 127mm. V minulé aktualitě avizované překvapení je pětipalcová parní lokomotiva U25.003 vyrobená v Parostrojní dílně P.Příkazkého ve Strážnici. Více naleznete v připravované fotogalerii.

duben 2016
   Provozní dny ZŽZ pro sezónu 2016 jsou již zveřejněny. Letošní rok čeká pro návštěvníky zajímavé překvapení!

březen 2015
   Na ZŽZ se naplno rozeběhly předsezónní práce. Ve srubu se buduje sklep, dokončuje se portál tunelu Krucemburk III. a taktéž vozové depo "Hrochův Týnec". Právě teď byly zveřejněny provozní dny ZŽZ 2015.

září 2014
   Do zkušebního provozu byl předán čtyřnápravový osobní vůz. Na voze zbývá dokončit střechu a čelní díly.

březen 2014
   Zpráva o výrobě parního vozu U17.001 - Po delší odmlce přinášíme informace. Z důvodu omezení výroby ve firmě, která nám poskytovala prostor, musela být výroba U17.001 přestěhována do soukromé dílny šéfkonstruktéra. To poněkud oddálilo práce na U17.001, nicméně nyní jsou již opět (jak čas dovoluje) v plném proudu. Kotel SEA čeká na vystrojení další armaturou, na blocích parních válců byl dodavatelsky proveden přesný výbrus, pracuje se na komponentech klikového mechanismu a zařízení rozvodu. Pro usnadnění práce na parních strojích byl vyroben ložiskový zkušební stav a umístěn do dílenské koleje strojíren. Bude tak možné zkoušet funkci jednotlivých částí bez nutnosti zvedání hnací jednotky parního vozu. Byly vyrobeny komponenty pro dvouosý podvozek zadní části vozu. Ta bude na hnací jednotce navěšena vpředu na čepu a vzadu nesena tímto podvozkem.

únor 2014
   Na webu byl zveřejněn plán Provozních dnů 2014
V areálu začaly první práce - zásoby palivového dřeva, "těžba" kolejnic a jejich zpracování. V plánu je především dokončení opěrných zdí a západního portálu tunelu Krucemburk a dále pak výstavba vozového depa, nového stavědla ve stanici Chvátliny, vodárny atd. V odboru kolejových vozidel je rozpracován čtyřosý osobní vyhlídkový vůz, čtyřosá cisterna, dokončuje se rekonstrukce lokomotivy BN6 s hydrostatickým přenosem výkonu. Ve strojírnách ZŽZ se pracuje na parním voze - podrobnější popis přineseme v další aktualitce.

listopad 2013
   V průběhu sezóny 2013 byl opět dělníky ZŽZ odveden obrovský kus práce. V některých případech takové, která není na první pohled patrná. Bylo pokračováno na zdokonalování zabezpečovacího zařízení pro nepřehledné úseky tratě, v severní části areálu probíhala pokládka kolejí, opravy vozů, výroba dalších vozidel atd...
Jako každý rok, i nyní po sezóně 2013, děkujeme všem návštěvníkům ZŽZ za podporu!

únor 2013
   Byl zveřejněn plán Provozních dní na rok 2013. Mimo sezónu se stále pracuje na vozidlech ZŽZ včetně výroby parního vozu. Sledujte náš web, v sezóně nás přijeďte navštívit!

září 2012
   O prvním zářijovém víkendu proběhl další z provozních dní, jehož tématem bylo setkání Velorexů na ZŽZ. V pátek za velmi deštivého počasí se blátem do areálu ZŽZ probojovalo deset tříkolových hadráků. Páteční večer byl ve znamení oficiálního ukončení týdenního putování Velorexů "dobývání severu". V sobotu pak měli návštěvníci provozního dne možnost vidět tato dnes již historická vozidla. Návštěvníků provozního dne bylo tentokráte nečekaně mnoho, na vlaky se mnohdy stála fronta. Poslední provozní den "Babí léto na ZŽZ" bude v pátek 28.září 2012.

červen 2012
   Květnový provozní den měl podtitul "setkání motocyklů na ZŽZ". Jako novinku na ZŽZ mohli všímaví návštěvníci postřehnout fungující reléové zabezpečovací zařízení se světelnými návěstidly pro úsek Dobešov - Rybník. Severním směrem - ku stanici Hrochův Týnec se trať rozrostla o další metry délky. Přijeďte k nám poslední sobotu v červnu na PrD (provozní den) - 30.6.2012 - setkání zahradních železnic menších měřítek na ZŽZ.

duben 2012
   V druhé půli dubna jsme si zanotovali "byl to ten slavný den, kdy k nám byl zaveden..." a naše elektrocentrála si zaslouženě oddychla, že od této chvíle bude využívána jen sporadicky. Ba co víc! Těší se na to, až se stane hnacím agregátem nějaké lokomotivy!
   Okolnosti ve sféře vlastnictví pozemků v areálu ZŽZ vyjasnily doposud neznámý název cílové stanice "severní větve" tratě ZŽZ - Hrochův Týnec.
ZŽZ se připravuje na první provozní den, který bude 28.dubna a poté v květnu na několik objednaných akcí pro mateřské školky. Úklidové práce, příprava vozidel atd, atd.

březen 2012
   První větší brigáda na ZŽZ proběhla v rámci setkání přátel ZŽZ o víkendu 16. a 17.3. Náplní byl především jarní úklid, ale také pokračování prací na stavbě tratě severním směrem z nádraží Dobešov. Provozní dny 2012 jsou zveřejněny na úvodní straně tohoto webu.

Provozní den 24.9. 2011
   Na poslední provozní den, tedy UKONČENÍ SEZÓNY ZŽZ, bude z důvodu rekonstrukce uzavřena silnice ze Zásmuk do Chvátlin. Pro návštěvu areálu ZŽZ bude tedy pravděpodobně nutné dojít z centra obce H.Chvátliny pěšky (cca 500m). Při parkování buďte prosím ohleduplní k vjezdům, trávníkům a zachování průjezdu všude kde je třeba! Kdo to nemáte daleko, zkuste třeba přijet na kole :-)

Září 2011
   Značným tempem se stále na ZŽZ pracuje na mnoha frontách. Řady dělnictva ZŽZ se rozrostly o několik úderných jedinců. Přibývá zdiva v zářezu, dokončuje se východní portál tunelu Krucemburk III, byl dokončen most Krucemburk II, byla opravena spojka lokomotivy T27.101, začala pokládka tratě z Dobešova na sever atd. Pokud chcete novinky vidět na vlastní oči, poslední letošní PROVOZNÍ DEN je v sobotu 24.9.2011

Červenec 2011
   Strojírny ZŽZ v Zásmukách již plným tempem pracují na stavbě parního vozu U17.001. Fotografování je prozatím přísně zakázáno. Podařilo se nám zjistit pouze to, že již existuje hlavní rám hnacího dílu, nápravy jsou již zavázány a v rámu připevněn stojatý kotel.
   Na pozemcích ZŽZ se pilně pracuje, hlavními body stavební činnosti jsou: kolejiště žst. Chvatelská Smoleč, nové vyhybky v Dobešově a především pak tunel "Krucemburk III". Těšíme se na Vaši návštěvu při zářijových provozních dnech!

Duben 2011
  V průběhu dubna je v plánu elektrizace rekreačních objektů v areálu ZŽZ, tedy výkopy a ukládání kabelů do země. Proto také první provozní den ZŽZ bude až koncem května.
Provozní dny v sezóně 2011 jsou naplánovány takto:
           sobota  21. května - ZAHÁJENÍ SEZÓNY ZŽZ
           neděle 5. června - DĚTSKÝ DEN NA ZŽZ - pojede zvláštní motorový vlak "Hurvínek" Kolín - Bečváry - Zásmuky (ZŽZ) a zpět
           sobota  3. září - BABÍ LÉTO NA ZŽZ
           sobota  24. září - UKONČENÍ SEZÓNY ZŽZ
Jízdní řády vlaků z Kolína budou včas zveřejněny.

Leden 2011
  V jednání je další rozšiřování prostor areálu ZŽZ! Západním směrem od stávajících zahrad ZŽZ je v plánu vybudovat dětské dopravní hřiště se silničním a železničním provozem. V souvislosti s tím dojde k dalšímu rozšíření unikátní sítě 300mm železnice ZŽZ do areálu zmíněného hřiště, ale i do dalších soukromých zahrad. Provozem dětského hřiště se zároveň ZŽZ více "otevře" veřejnosti, jak je velmi často ze všech stran požadováno. Dětské hřiště bude provozováno na objednávku, pro skupiny dětských kolektivů, včetně výchovných programů v oblasti bezpečnosti silničního provozu, různých besed se záchranáři, zástupci policie a podobných akcí. Současný režim "provozních dnů" ZŽZ, kdy je celý areál soukromých zahrad několikrát do roka otevřen veřejnosti zůstane zachován.

Srpen 2010
  Do strojíren ZŽZ byl dovezen parní kotel vyrobený firmou SEA Kolín. Stojatý kotel na výrobu syté páry má následující parametry:

Výška kotle včetně popelníku a komína cca 1550 mm
Průměr kotle 400 mm
Typ kotle SKM, stojatý, vodotrubný
Počet vodních trubek 20, v pěti vrstvách
Palivo černé uhlí, 28 MJ/kg
Topeniště roštové, 0,11 m2
Výhřevná plocha kotle 0,99 m2
Pracovní tlak kotle 13 bar
Max.parní výkon kotle 130 kg/h
Výrobní číslo, rok výroby 1394 / 2010

   Podzim 2010 - Těšíme se na Vás v sezóně 2011 ! !
Provozních dny ZŽZ byly v roce 2010:  15.V, 12.VI, 17.VII, 7.VIII, 4.IX
   I v závěru roku se pracovalo na částech tratě z Dobešova do Chvatelské Smolče. Trať je sjízdná až za nedokončený, ale průjezdný most mimoúrovňového křížení tratí. V prostoru brány č.3 byla položena kolej do přejezdu cesty, včetně přilehlého oblouku. K propojení celé tratě zbývá položit již jen několik kolejových polí. Předpokládá se, že v sezóně 2011 bude již trať sjízdná až do Chvatelské Smolče, čímž bude zároveň vlečka "Kozub" napojena do sítě tratí ZŽZ.

V sezóně 2010
  Byla dokončena stavba srubu, tedy letního posezení s krbem pro nepříznivé počasí. Na červené T27.101 byl zrekonstruován přenos výkonu dosazením druhé, sekundární převodovky s reverzací P/Z se stejným převodovým poměrem pro oba směry jízdy. Tím se lokomotiva stala naprosto univerzálním hnacím vozidlem ZŽZ. Doposud byla její rychlost vzad velmi pomalá oproti rychlosti vpřed.

Na jaře 2010
   Již proběhlo několik pracovních dní na ZŽZ. Asi nejvíc se pracuje na srubu, ale taktéž na trati z Dobešova do Chvatelské Smolče, ve stanici Dobešov a v zářezu mezi Rybníkem a Dobešovem.
První provozní den pro veřejnost proběhl 15.května 2010

V únoru 2010
   Byly stránky o ZŽZ přesunuty na samostatnou adresu (kterou vidíte adresářovém řádku Vašeho prohlížeče). Nicméně vše funguje naprosto stejně jako doposud, dokonce je sem přístup z webu Posázavského Pacifiku o jedno kliknutí rychlejší...
   - Ve strojírenské firmě SEA Kolín byla objednávkou zadána výroba parního kotle pro parní vůz ZŽZ !!
   - Ve strojírnách ZŽZ Zásmuky probíhají první práce na stavbě parního vozu.
   - V projekční kanceláři ZŽZ se připravuje úprava převodů lokomotivy T27.101 (červená)

Poctivá zima 2009/2010
   I ve velmi nehostinných podmínkách, kdy okolní tratě Středočeského kraje (ve správě SŽDC) byly z důvodu sněhové kalamity nesjízdné a doprava byla odřeknuta nebo sporadicky nahrazována autobusy, byla ZŽZ plně v provozu. Pouze traťový úsek Rybník - Dobešov je přes zimu vyloučen (nulové požadavky přepravců). Více o boji se sněhovou kalamitou napoví samostatná fotoreportáž.

   Akce "Babí léto" 2009
   Největší akcí sezóny by se dal nazvat poslední provozní den ZŽZ. Byl vypraven zvláštní vlak z Kolína přes Pečky a Kouřim pro návštěvu zahradní železnice ZŽZ, v areálu ZŽZ byly v provozu nejen všechna vozidla ZŽZ, ale taktéž hostující stroje z jiných zahradních drah. Více se o této akci dozvíte ve fotogalerii.
   Vozy z ŽZJ zmíněné v příspěvku Skoroléto 2009 jsou stále v provozu na ZŽZ.

Provozní dny v sezóně ZŽZ 2009 byly
28.III,    25.IV,    16.V,    6.VI,    6.VII,    8.VIII
a 19.IX = "Babí léto na ZŽZ" + zvláštní vlak (M131) Kolín-Pečky-Zásmuky-ZŽZ !!


Skoroléto 2009
   Na ZŽZ proběhlo několik dalších významných brigád. Bylo započato se stavbou mostu Krucemburk III., který překlene lokální tratí do Chvatelské Smolče hlavní trať Chvátliny - Dobešov před tunelem Krucemburk I.
   Při provozním dnu 16.května již byly na síti ZŽZ dva nové nákladní vozy určené především k přepravě hlíny Hx/ú a Hy/ú. K vozbě osobních vlaků v rámci provozního dne byly zapůjčeny dva nákladní vozy z jelčanské ZŽJ.

Velikonoce 2009
   Velkou brigádou může být nazváno pracovní soustředění pracovníků na ZŽZ o Velikonočním víkendu. Od čtvrtka večer prakticky až do úterka probíhaly intenzivním tempem práce v objektu železničky. Začalo se pozimním úklidem všude, dále pak natírání návěstí, námezníků, drobné opravy traťového svršku, montáž první veksle v žst. Dobešov, prodloužení vlečky Kozub až do šturcu, dokončení výhybny Rybník atd, atd.
   Připomínáme Vám, že další provozní den ZŽZ bude v sobotu 25.4.2009 - těšíme se na Vás na ZŽZ!

Jarní provozní dny 2009
   Přijeďte i Vy na provozní dny ZŽZ! Na jaře 2009 budou pořádány 28.března a 25.dubna
další provozní dny budou postupně zveřejňovány

Zima 2008/09
Práce se soustředily především do Strojíren ZŽZ-Z, kde probíhá výroba vozů na štěrk a hlínu. V sekci lokomotivní pak dokončovací práce na lokomotivě T 29.027, konkrétně úprava převodů a dokončování elektroinstalace. Dále probíhá příprava rekonstrukce přenosu výkonu lokomotivy T 27.101 - vložení reverzační převodovky, která umožní stejné trakční vlastnosti lokomotivy při jízdě oběma směry (v současnosti lokomotiva jezdí dozadu jen velmi pomalu).
   V mimoželezniční sféře na ZŽZ pak probíhají práce na stavbě chatek osadníků a poslední úpravy oplocení pozemků.

konec sezóny 2008
   Velmi náročný poslední provozní den  ZŽZ v roce 2008 trval pro dělníky ZŽZ od čtvrtka  do neděle! Touto oficiální tiskovou zprávou Vám můžeme potvrdit, že za tyto 4 dny se na rozsáhlé síti tratí ZŽZ neudělalo vůbec nic!
   Vážení návštěvníci ZŽZ: děkujeme Vám za Vaši podporu a přízeň a těšíme se na Vás o provozních dnech v roce 2009!

léto 2008
PROVOZNÍ DNY ZŽZ - po prázdninách - 6.září a 4.října 2008. Samozřejmě jako vždy s občerstvením!  Otevřeno bude vždy po celý den od 9.27 do 17.44h, vstupné dobrovolné.

 

Následující provozní dny 2008
Přijeďte i Vy na provozní den ZŽZ. Přístě budou pro Vás vlaky na ZŽZ jezdit 31.května a 21.června.

konec dubna 2008
Provozní den trval pro dělníky ZŽZ prakticky od pátku do pondělka. V pondělí se budoval zářez tratě pod hradem Krucemburk. Více ve fotogaleriích...

jaro 2008
PROVOZNÍ DEN ZŽZ - zahájení sezóny bude v sobotu 26.4.2008. Samozřejmě s občerstvením! Vrata do zahrady budou otevřená, tak jak je zvykem, po celý den! Na "nových pozemcích" byla zahájena výstavba železniční sítě položením kolejového pole do přejezdu vlečky. Více ve fotogalerii.

léto 2007
pokračují práce na oplocování a úpravách nových pozemků, každý měsíc je alespoň jeden provozní den. Z Poličky byly dovezeny koljnice, z dalších míst pražce a další materiál. Heslo sezóny by mohlo být: pomalu, ale jistě!

začátek roku 2007
v těchto dnech vrcholí jednání o odkoupení nových pozemků pro rozšíření areálu zahradní železnice ZŽZ. Pro výstavbu nových tratí tak bude k dispozici dalších zhruba 3000 metrů čtverečních zahrad!!. Ve strojírnách ZŽZ Zásmuky se blíží do finále remotorizace a rekonstrukce původní T27.001. 

únor 2007
v platnost vstoupil nový předpis ZŽZ. Je k nahlédnutí na tomto webu, sekce jízdní řády, odkaz předpis ZŽZ.


27.8. 2006
proběhl rekordní provozní den ZŽZ. Proč rekordní? Lokomotiva T27.101 najezdila rekordních 15 km za jeden den provozu a to bez závad. Účast na provozním dnu byla taktéž rekordní. Do "knihy hostůch" se zapsalo více jak 180 lidí a předpokládáme tedy , že na ZŽZ se jich za neděli přišlo svézt a podívat více jak 200 !

léto 2006
1.července proběhl provozní den s obvyklou účastí přes 100 lidí. Provoz zajišťovala lokomotiva T27.101, jelikož na T27.001 probíhá remotorizace. Prozradit zatím můžeme, že lokomotiva ponese označení T29.027 a bude mít vzduchem chlazený dvouválec o obsahu 650 cm alias FIAT 650P. Další provozní den bude jezdit opět pouze T27.101 (červená) a manuální M15.001. Do stavu ZŽZ přibylo 5 pojezdů z důlních vozíků - rozchod 450 mm. V současnosti se připravuje přerozchodování na 300 mm a přetočení profilu obručí (zmenšení okolků).

zima 2005 / 2006
V sezóně 2005 došlo k několika neschopnostem lokomotivy T27.001 (modrá). Lokomotiva byla na podzim převezena do dílen Zásmuky a následně rozložena kvůli úpravám v pojezdové části, remotorizaci a celkové modernizaci. K zajištění nutného provozu je k dispozici lokomotiva T27.101 (červená).

květen 2005
Lokomotiva T 27.101 byla remotorizována. Nově obdržela čtyřtaktní benzinový motor BRIGSS-STRATON. Jelikož výkon lokomotivy a ostatní důležité parametry zůstaly beze změn, bylo ponecháno i označení T 27.101 (BN6).

jaro 2005
Pro veliký zájem ze strany veřejnosti, po odvysílání dokumentu v pořadu TOULAVÁ KAMERA na ČT1, bylo rozhodnuto pořádat do roka více provozních dnů. (viz nahoře)

říjen - prosinec 2003
Během víkendových akcí došlo k neschopnosti lokomotivy T27.101. Závada nebyla doposud odstraněna (počátek prosince). Na pracovních vlacích v tomto období jezdí pouze lokomotiva T27.001. V současné době se pracuje na kolejišti žst. Rybník.

jaro 2003
Dne 28.6.2003 byl již tradiční provozní den ZŽZ. Provoz zajišťovaly lokomotivy T27.001 a 101. K větší návštěvnosti svou měrou přispěl i článek Pavla Čápa v Dráze 3/03.

září 2002
Dne 14.9. proběhl na ZŽZ další provozní den za účasti asi 140 návštěvníků. V provozu byly obě průmyslovky BN 6 - T27.001 a 101 i manuální vůz M15.001.

červen 2002
Do lokomotivního depa Chvátliny byla přidělena druhá lokomotiva BN 6. Dle Kryšpínova systému dostala číslo T27.101. (první BN 6 má přiděleno T 27.001). Jak je již z označení patrno, jedná se o novější vývojový typ šestikoňové dvounápravové průmyslovky. Lokomotiva T27.101 má na rozdíl od 001 jednoduché ovládání, díky odstředivé spojce v mechanickém přenosu výkonu.

květen 2002
Vozidla ZŽZ byla prezentována na výstavě ve výtopně v Benešově u Prahy. Jmenovitě BN 6 (T27.001), novotou zářící manuální vůz M15.001 a vozy CDrlm/ú a Smws/ú.

leden 2002
Na přelomu roku bojovaly strojní čety ZŽZ se sněhovou kalamitou. Závěje dosahovaly výšky přes metr a tak musela být trať v km 1,0 až 3,0 prohazována lopatou. K největším problémům ze zprovozňováním dráhy docházelo 9.2. Sníh byl těžký se zledovatělým krunýřem a došlo i k vykolejení lokomotivy BN 6.

říjen 2001
V podzimních dnech roku 2001 byla dokončena vlečka Kompost (stoupání 72 promile), kolej "dřevní" a kolej "vodní" v lokodepu Chvátliny.