--------------------------------------------------
duben 2023
Provozní dny pro letošní sezónu vyhlášeny! První bude na konci května.
Naší zahradní železnici můžete vidět také na akcích mimo areál ZŽZ. O víkendu
22. a23.4. na modelářské výstavě Líbeznici - tedy "Líbebona 2023" a následně pak
v Benešově u Prahy v depu na akci Posázavského Pacifiku "Májové setkání s
mašinkami" 1.5.2023.
červen
2018
Provozní dny pro veřejnost jsme úspěšně odstartovali. Další budou
následovat 6.7., 6.8., 3.9. a 28.9.2022. Na ZŽZ se velmi intenzivně pracuje -
již funguje sociální zařízení u nádraží Dobešov, ve stanici Chvátliny probíhá
rekonstrukce budovy stavědla. Na severním okraji areálu ZŽZ probíhá zkrášlování
krajiny a dokončování stanice. Těšíme se na vaši návštěvu!
březen
2022
Přestávka v provozu, tady správně řečeno výluka, se již zdárně blíží ke
svému konci a blíží se opětovné rozjetí vlaků po kolejích ZŽZ! Ovšem tak
jednoduché to zase nebude. Práce před sebou máme ještě spousty! Z tohoto důvodu
určitě nezvládneme zorganizovat provozní dny na začátku sezóny, tak jak to bylo
tradičně, ale na začátek června by to už mohlo vyjít!
únor
2018
Provozní dny pro nastávající sezónu ZŽZ jsou již zveřejněny! V sekci
FOTKY na tomto vebu naleznete fotogalerie o provozu ZŽZ v letech 2016 a 2017 a
dále pak speciální fotoreportáž o zrodu pětipalcové parní lokomotivy U25.003.
říjen 2017
ZŽZ se již několik let prezentuje provozem svých vozidel i na jiných
místech než je domovská zahrada. Ke "stěhovací" trati s rozchodem 300mm nyní
přibyla i trať pětipalcová (127mm). Nejvýznamnějšími a tradičními destinacemi
tohoto ježdění vozidel ZŽZ jsou Benešov (akce Posázavského Pacifiku), Pečky,
Česká Skalice (modelářské výstavy), Bezdružice (Parní léto), ale parní
pětipalcovka U25.003 letos v září jezdila například i v depu v Ústí nad Labem
při příležitosti 10 let společnosti ČD Cargo.
červen
2017
V provozu pětipalcové trati ZŽZ se objevilo další vozidlo,
bateriová lokomotiva BN15R. Jedná se o model skutečné lokomotivy průmyslových
drah v měřítku M1:3,5.
duben 2017
ZŽZ STARTUJE DO SVÉ DVACÁTÉ SEZÓNY !!
červen
2016
Na ZŽZ se objevila nová trať, železnice o rozchodu pěti palců, tedy
127mm. V minulé aktualitě avizované překvapení je pětipalcová parní lokomotiva
U25.003 vyrobená v Parostrojní dílně P.Příkazkého ve Strážnici. Více naleznete v
připravované fotogalerii.
duben
2016
Provozní dny ZŽZ pro sezónu 2016 jsou již zveřejněny. Letošní rok
čeká pro návštěvníky zajímavé překvapení!
březen 2015
Na ZŽZ se naplno rozeběhly předsezónní práce. Ve srubu se buduje
sklep, dokončuje se portál tunelu Krucemburk III. a taktéž vozové depo "Hrochův
Týnec". Právě teď byly zveřejněny provozní dny ZŽZ 2015.
září 2014
Do zkušebního provozu byl předán čtyřnápravový osobní vůz. Na voze
zbývá dokončit střechu a čelní díly.
březen 2014
Zpráva o výrobě parního vozu U17.001 - Po delší odmlce přinášíme
informace. Z důvodu omezení výroby ve firmě, která nám poskytovala prostor,
musela být výroba U17.001 přestěhována do soukromé dílny šéfkonstruktéra. To
poněkud oddálilo práce na U17.001, nicméně nyní jsou již opět (jak čas dovoluje)
v plném proudu. Kotel SEA čeká na vystrojení další armaturou, na blocích parních
válců byl dodavatelsky proveden přesný výbrus, pracuje se na komponentech
klikového mechanismu a zařízení rozvodu. Pro usnadnění práce na parních strojích
byl vyroben ložiskový zkušební stav a umístěn do dílenské koleje strojíren. Bude
tak možné zkoušet funkci jednotlivých částí bez nutnosti zvedání hnací jednotky
parního vozu. Byly vyrobeny komponenty pro dvouosý podvozek zadní části vozu. Ta
bude na hnací jednotce navěšena vpředu na čepu a vzadu nesena tímto podvozkem.
únor 2014
Na webu byl zveřejněn plán Provozních dnů 2014
V areálu začaly první práce - zásoby
palivového dřeva, "těžba" kolejnic a jejich zpracování. V plánu je především
dokončení opěrných zdí a západního portálu tunelu Krucemburk a dále pak výstavba
vozového depa, nového stavědla ve stanici Chvátliny, vodárny atd. V odboru
kolejových vozidel je rozpracován čtyřosý osobní vyhlídkový vůz, čtyřosá
cisterna, dokončuje se rekonstrukce lokomotivy BN6 s hydrostatickým přenosem
výkonu. Ve strojírnách ZŽZ se pracuje na parním voze - podrobnější popis
přineseme v další aktualitce.
listopad
2013
V průběhu sezóny 2013 byl opět dělníky ZŽZ odveden obrovský kus
práce. V některých případech takové, která není na první pohled patrná. Bylo
pokračováno na zdokonalování zabezpečovacího zařízení pro nepřehledné úseky
tratě, v severní části areálu probíhala pokládka kolejí, opravy vozů, výroba
dalších vozidel atd...
Jako každý rok, i nyní po sezóně 2013, děkujeme všem návštěvníkům ZŽZ za podporu!
únor 2013
Byl zveřejněn plán Provozních dní na rok 2013. Mimo sezónu se stále
pracuje na vozidlech ZŽZ včetně výroby parního vozu. Sledujte náš web, v sezóně
nás přijeďte navštívit!
září 2012
O prvním zářijovém víkendu proběhl další z provozních dní, jehož
tématem bylo setkání Velorexů na ZŽZ. V pátek za velmi deštivého počasí se
blátem do areálu ZŽZ probojovalo deset tříkolových hadráků. Páteční večer byl ve
znamení oficiálního ukončení týdenního putování Velorexů "dobývání severu". V
sobotu pak měli návštěvníci provozního dne možnost vidět tato dnes již
historická vozidla. Návštěvníků provozního dne bylo tentokráte nečekaně mnoho,
na vlaky se mnohdy stála fronta. Poslední provozní den "Babí léto na ZŽZ" bude v
pátek 28.září 2012.
červen 2012
Květnový provozní den měl podtitul "setkání motocyklů na ZŽZ". Jako
novinku na ZŽZ mohli všímaví návštěvníci postřehnout fungující reléové
zabezpečovací zařízení se světelnými návěstidly pro úsek Dobešov - Rybník.
Severním směrem - ku stanici Hrochův Týnec se trať rozrostla o další metry
délky. Přijeďte k nám poslední sobotu v červnu na PrD (provozní den) - 30.6.2012
- setkání zahradních železnic menších měřítek na ZŽZ.
duben 2012
V druhé půli dubna jsme si zanotovali "byl to ten slavný den, kdy k nám byl
zaveden..." a naše elektrocentrála si zaslouženě oddychla, že od této chvíle
bude využívána jen sporadicky. Ba co víc! Těší se na to, až se stane hnacím
agregátem nějaké lokomotivy!
Okolnosti ve sféře vlastnictví pozemků v areálu ZŽZ vyjasnily
doposud neznámý název cílové stanice "severní větve" tratě ZŽZ - Hrochův Týnec.
ZŽZ se připravuje na první provozní den, který bude 28.dubna a poté v květnu na několik objednaných akcí pro mateřské školky. Úklidové práce, příprava vozidel atd, atd.
březen 2012
První větší
brigáda na ZŽZ proběhla v rámci setkání přátel ZŽZ o víkendu 16. a 17.3. Náplní
byl především jarní úklid, ale také pokračování prací na stavbě tratě severním
směrem z nádraží Dobešov. Provozní dny 2012 jsou zveřejněny na úvodní straně
tohoto webu.
Provozní
den 24.9. 2011
Na poslední provozní den, tedy UKONČENÍ SEZÓNY ZŽZ, bude z důvodu
rekonstrukce uzavřena silnice ze Zásmuk do Chvátlin. Pro návštěvu areálu ZŽZ bude tedy pravděpodobně nutné dojít z centra obce H.Chvátliny pěšky (cca 500m). Při parkování buďte prosím ohleduplní k vjezdům, trávníkům a zachování průjezdu všude kde je třeba! Kdo to nemáte daleko, zkuste třeba přijet na kole :-)
Září 2011
Značným tempem se stále na ZŽZ pracuje na mnoha frontách. Řady
dělnictva ZŽZ se rozrostly o několik úderných jedinců. Přibývá zdiva v zářezu,
dokončuje se východní portál tunelu Krucemburk III, byl dokončen most Krucemburk
II, byla opravena spojka lokomotivy T27.101, začala pokládka tratě z Dobešova na
sever atd. Pokud chcete novinky vidět na vlastní oči, poslední letošní PROVOZNÍ
DEN je v sobotu 24.9.2011
Červenec 2011
Strojírny ZŽZ v Zásmukách již plným tempem pracují na stavbě parního vozu
U17.001. Fotografování je prozatím přísně zakázáno. Podařilo se nám zjistit
pouze to, že již existuje hlavní rám hnacího dílu, nápravy jsou již zavázány a v
rámu připevněn stojatý kotel.
Na pozemcích ZŽZ se pilně pracuje, hlavními body stavební činnosti
jsou: kolejiště žst. Chvatelská Smoleč, nové vyhybky v Dobešově a především pak
tunel "Krucemburk III". Těšíme se na Vaši návštěvu při zářijových provozních
dnech!
Duben
2011
V průběhu dubna je v plánu elektrizace rekreačních objektů v areálu ZŽZ,
tedy výkopy a ukládání kabelů do země. Proto také první provozní den ZŽZ bude až
koncem května.
Provozní dny v sezóně 2011 jsou naplánovány takto:
sobota 21. května - ZAHÁJENÍ SEZÓNY ZŽZ
neděle 5. června - DĚTSKÝ DEN NA ZŽZ - pojede zvláštní motorový vlak "Hurvínek" Kolín - Bečváry - Zásmuky (ZŽZ) a zpět
sobota 3. září - BABÍ LÉTO NA ZŽZ
sobota 24. září - UKONČENÍ SEZÓNY ZŽZ
Jízdní řády vlaků z Kolína budou včas zveřejněny.
Leden 2011
V jednání je další rozšiřování prostor areálu ZŽZ! Západním směrem od
stávajících zahrad ZŽZ je v plánu vybudovat dětské dopravní hřiště se silničním
a železničním provozem. V souvislosti s tím dojde k dalšímu rozšíření unikátní
sítě 300mm železnice ZŽZ do areálu zmíněného hřiště, ale i do dalších soukromých
zahrad. Provozem dětského hřiště se zároveň ZŽZ více "otevře" veřejnosti, jak je
velmi často ze všech stran požadováno. Dětské hřiště bude provozováno na
objednávku, pro skupiny dětských kolektivů, včetně výchovných programů v oblasti
bezpečnosti silničního provozu, různých besed se záchranáři, zástupci policie a
podobných akcí. Současný režim "provozních dnů" ZŽZ, kdy je celý areál soukromých
zahrad několikrát do roka otevřen veřejnosti zůstane zachován.
Srpen 2010
Do strojíren ZŽZ byl dovezen parní kotel vyrobený firmou SEA Kolín.
Stojatý kotel na výrobu syté páry má následující parametry:
Výška kotle včetně popelníku a komína | cca 1550 mm |
Průměr kotle | 400 mm |
Typ kotle | SKM, stojatý, vodotrubný |
Počet vodních trubek | 20, v pěti vrstvách |
Palivo | černé uhlí, 28 MJ/kg |
Topeniště | roštové, 0,11 m2 |
Výhřevná plocha kotle | 0,99 m2 |
Pracovní tlak kotle | 13 bar |
Max.parní výkon kotle | 130 kg/h |
Výrobní číslo, rok výroby | 1394 / 2010 |
Podzim 2010
- Těšíme se
na Vás v sezóně 2011 ! !
Provozních
dny ZŽZ byly v roce 2010: 15.V, 12.VI, 17.VII, 7.VIII, 4.IX
I v závěru roku se pracovalo na částech tratě z Dobešova do
Chvatelské Smolče. Trať je sjízdná až za nedokončený, ale průjezdný most
mimoúrovňového křížení tratí. V prostoru brány č.3 byla položena kolej do
přejezdu cesty, včetně přilehlého oblouku. K propojení celé tratě zbývá položit
již jen několik kolejových polí. Předpokládá se, že v sezóně 2011 bude již trať
sjízdná až do Chvatelské Smolče, čímž bude zároveň vlečka "Kozub" napojena do
sítě tratí ZŽZ.
V sezóně 2010
Byla dokončena stavba srubu, tedy letního posezení s krbem pro nepříznivé
počasí. Na červené T27.101 byl zrekonstruován přenos výkonu dosazením druhé,
sekundární převodovky s reverzací P/Z se stejným převodovým poměrem pro oba
směry jízdy. Tím se lokomotiva stala naprosto univerzálním hnacím vozidlem ZŽZ.
Doposud byla její rychlost vzad velmi pomalá oproti rychlosti vpřed.
Na jaře 2010
Již proběhlo několik pracovních dní na ZŽZ. Asi nejvíc se pracuje
na srubu, ale taktéž na trati z Dobešova do Chvatelské Smolče, ve stanici
Dobešov a v zářezu mezi Rybníkem a Dobešovem.
První provozní
den pro veřejnost proběhl 15.května 2010
V únoru 2010
Byly stránky o ZŽZ přesunuty na samostatnou adresu (kterou vidíte
adresářovém řádku Vašeho prohlížeče). Nicméně vše funguje naprosto stejně jako
doposud, dokonce je sem přístup z webu Posázavského Pacifiku o jedno kliknutí
rychlejší...
- Ve strojírenské
firmě SEA Kolín byla objednávkou zadána výroba parního kotle pro parní vůz ZŽZ
!!
- Ve strojírnách ZŽZ Zásmuky probíhají první práce na stavbě parního vozu.
- V projekční kanceláři ZŽZ se připravuje úprava převodů lokomotivy T27.101
(červená)
Poctivá zima 2009/2010
I ve velmi nehostinných podmínkách, kdy okolní tratě Středočeského
kraje (ve správě SŽDC) byly z důvodu sněhové kalamity nesjízdné a doprava byla
odřeknuta nebo sporadicky nahrazována autobusy, byla ZŽZ plně v provozu. Pouze
traťový úsek Rybník - Dobešov je přes zimu vyloučen (nulové požadavky
přepravců). Více o boji se sněhovou kalamitou napoví samostatná fotoreportáž.
Akce "Babí léto" 2009
Největší akcí sezóny by se dal nazvat poslední provozní den ZŽZ. Byl vypraven
zvláštní vlak z Kolína přes Pečky a Kouřim pro návštěvu zahradní železnice ZŽZ,
v areálu ZŽZ byly v provozu nejen všechna vozidla ZŽZ, ale taktéž hostující
stroje z jiných zahradních drah. Více se o této akci dozvíte ve fotogalerii.
Vozy z ŽZJ zmíněné v příspěvku Skoroléto 2009 jsou stále v provozu
na ZŽZ.
Provozní dny v
sezóně ZŽZ 2009 byly
28.III, 25.IV,
16.V, 6.VI, 6.VII, 8.VIII
a
19.IX = "Babí léto na ZŽZ" + zvláštní vlak (M131) Kolín-Pečky-Zásmuky-ZŽZ !!
Skoroléto 2009
Na ZŽZ proběhlo několik dalších významných brigád. Bylo započato se
stavbou mostu Krucemburk III., který překlene lokální tratí do Chvatelské Smolče
hlavní trať Chvátliny - Dobešov před tunelem Krucemburk I.
Při provozním dnu 16.května již byly na síti ZŽZ dva nové nákladní
vozy určené především k přepravě hlíny Hx/ú a Hy/ú. K vozbě osobních vlaků v
rámci provozního dne byly zapůjčeny dva nákladní vozy z jelčanské ZŽJ.
Velikonoce 2009
Velkou brigádou může být nazváno pracovní soustředění pracovníků na ZŽZ o
Velikonočním víkendu. Od čtvrtka večer prakticky až do úterka probíhaly
intenzivním tempem práce v objektu železničky. Začalo se pozimním úklidem všude,
dále pak natírání návěstí, námezníků, drobné opravy traťového svršku, montáž
první veksle v žst. Dobešov, prodloužení vlečky Kozub až do šturcu, dokončení
výhybny Rybník atd, atd.
Připomínáme Vám, že další provozní den ZŽZ bude v sobotu 25.4.2009 - těšíme se na Vás
na ZŽZ!
Jarní provozní dny 2009
Přijeďte i Vy
na provozní dny ZŽZ! Na jaře 2009 budou pořádány 28.března a 25.dubna
další provozní dny budou postupně zveřejňovány
Zima 2008/09
Práce se soustředily především do Strojíren ZŽZ-Z, kde probíhá výroba vozů na
štěrk a hlínu. V sekci lokomotivní pak dokončovací práce na lokomotivě T 29.027,
konkrétně úprava převodů a dokončování elektroinstalace. Dále
probíhá příprava rekonstrukce přenosu výkonu lokomotivy T 27.101 - vložení
reverzační převodovky, která umožní stejné trakční vlastnosti lokomotivy při
jízdě oběma směry (v současnosti lokomotiva jezdí dozadu jen velmi pomalu).
V mimoželezniční sféře na ZŽZ pak probíhají práce na stavbě chatek
osadníků a poslední úpravy oplocení pozemků.
konec sezóny 2008
Velmi náročný poslední provozní den ZŽZ v roce 2008 trval pro dělníky ZŽZ
od čtvrtka do neděle! Touto oficiální tiskovou zprávou Vám můžeme
potvrdit, že za tyto 4 dny se na rozsáhlé síti tratí ZŽZ neudělalo vůbec nic!
Vážení návštěvníci ZŽZ: děkujeme Vám za Vaši podporu a přízeň a těšíme se na Vás o provozních dnech v roce 2009!
léto 2008
PROVOZNÍ DNY ZŽZ - po prázdninách - 6.září a 4.října 2008. Samozřejmě jako vždy
s občerstvením! Otevřeno bude vždy po celý den od 9.27 do 17.44h, vstupné
dobrovolné.
Následující provozní dny 2008
Přijeďte
i Vy na provozní den ZŽZ. Přístě budou pro Vás vlaky na ZŽZ jezdit 31.května a
21.června.
konec dubna 2008
Provozní den trval pro dělníky ZŽZ prakticky od pátku do pondělka. V pondělí se
budoval zářez tratě pod hradem Krucemburk. Více ve fotogaleriích...
jaro 2008
PROVOZNÍ DEN ZŽZ - zahájení sezóny bude v sobotu 26.4.2008. Samozřejmě s
občerstvením! Vrata do zahrady budou otevřená, tak jak je zvykem, po celý den!
Na "nových pozemcích" byla zahájena výstavba železniční sítě položením
kolejového pole do přejezdu vlečky. Více ve fotogalerii.
léto 2007
pokračují práce na
oplocování a úpravách nových pozemků, každý měsíc je alespoň jeden provozní den.
Z Poličky byly dovezeny koljnice, z dalších míst pražce a další materiál. Heslo
sezóny by mohlo být: pomalu, ale jistě!
začátek roku 2007
v těchto dnech vrcholí jednání o odkoupení nových pozemků pro rozšíření areálu
zahradní železnice ZŽZ. Pro výstavbu nových tratí tak bude k dispozici dalších
zhruba 3000 metrů čtverečních zahrad!!. Ve strojírnách ZŽZ Zásmuky se blíží do
finále remotorizace a rekonstrukce původní T27.001.
únor 2007
v platnost
vstoupil nový předpis ZŽZ. Je k nahlédnutí na tomto webu, sekce jízdní řády,
odkaz předpis ZŽZ.
27.8. 2006
proběhl rekordní provozní den ZŽZ. Proč rekordní? Lokomotiva
T27.101 najezdila rekordních 15 km za jeden den provozu a to bez závad. Účast na
provozním dnu byla taktéž rekordní. Do "knihy hostůch" se zapsalo více jak 180
lidí a předpokládáme tedy , že na ZŽZ se jich za neděli přišlo svézt a podívat
více jak 200 !
léto 2006
1.července proběhl provozní den s obvyklou účastí přes 100 lidí. Provoz
zajišťovala lokomotiva T27.101, jelikož na T27.001 probíhá remotorizace.
Prozradit zatím můžeme, že lokomotiva ponese označení T29.027 a bude mít
vzduchem chlazený dvouválec o obsahu 650 cm alias FIAT 650P. Další provozní den
bude jezdit opět pouze T27.101 (červená) a manuální M15.001. Do stavu ZŽZ
přibylo 5 pojezdů z důlních vozíků - rozchod 450 mm. V současnosti se připravuje
přerozchodování na 300 mm a přetočení profilu obručí (zmenšení okolků).
zima 2005 / 2006
V sezóně 2005 došlo k několika neschopnostem lokomotivy
T27.001 (modrá). Lokomotiva byla na podzim převezena do dílen Zásmuky a následně
rozložena kvůli úpravám v pojezdové části, remotorizaci a celkové modernizaci. K
zajištění nutného provozu je k dispozici lokomotiva
T27.101 (červená).
květen 2005
Lokomotiva T 27.101 byla remotorizována. Nově obdržela
čtyřtaktní benzinový motor BRIGSS-STRATON. Jelikož výkon
lokomotivy a ostatní důležité parametry zůstaly beze změn,
bylo ponecháno i označení T 27.101 (BN6).
jaro 2005
Pro veliký zájem ze strany veřejnosti, po odvysílání
dokumentu v pořadu TOULAVÁ KAMERA na ČT1, bylo rozhodnuto
pořádat do roka více provozních dnů. (viz nahoře)
říjen - prosinec
2003
Během víkendových akcí došlo k neschopnosti lokomotivy
T27.101. Závada nebyla doposud odstraněna (počátek prosince).
Na pracovních vlacích v tomto období jezdí pouze lokomotiva
T27.001. V současné době se pracuje na kolejišti žst.
Rybník.
jaro 2003
Dne 28.6.2003 byl již tradiční provozní den ZŽZ. Provoz
zajišťovaly lokomotivy T27.001 a 101. K větší
návštěvnosti svou měrou přispěl i článek Pavla Čápa v
Dráze 3/03.
září 2002
Dne 14.9. proběhl na ZŽZ další provozní den za účasti asi
140 návštěvníků. V provozu byly obě průmyslovky BN 6 -
T27.001 a 101 i manuální vůz M15.001.
červen 2002
Do lokomotivního depa Chvátliny byla přidělena druhá
lokomotiva BN 6. Dle Kryšpínova systému dostala číslo
T27.101. (první BN 6 má přiděleno T 27.001). Jak je již z
označení patrno, jedná se o novější vývojový typ
šestikoňové dvounápravové průmyslovky. Lokomotiva T27.101
má na rozdíl od 001 jednoduché ovládání, díky odstředivé
spojce v mechanickém přenosu výkonu.
květen 2002
Vozidla ZŽZ byla prezentována na výstavě ve výtopně v
Benešově u Prahy. Jmenovitě BN 6 (T27.001), novotou zářící
manuální vůz M15.001 a vozy CDrlm/ú a Smws/ú.
leden 2002
Na přelomu roku bojovaly strojní čety ZŽZ se sněhovou
kalamitou. Závěje dosahovaly výšky přes metr a tak musela
být trať v km 1,0 až 3,0 prohazována lopatou. K největším
problémům ze zprovozňováním dráhy docházelo 9.2. Sníh byl
těžký se zledovatělým krunýřem a došlo i k vykolejení
lokomotivy BN 6.
říjen 2001
V podzimních dnech roku 2001 byla dokončena vlečka Kompost
(stoupání 72 promile), kolej "dřevní" a kolej
"vodní" v lokodepu Chvátliny.