Příběh pětipalcové parní lokomotivy U25.003 vyrobené v roce 2015 pro

ZAHRADNÍ ŽELEZNICI ZÁSMUCKA

Pětipalcová lokomotiva U25.003 na své domovské trati s osobním vlakem v sezóně 2016. Pojďme se nyní blíže podívat na cestu zrození této parní krasavice.

Ještě předtím se podívejte na novotou zářící kuchyň, jak se slangově říká na parních lokomotivách stanovišti strojvedoucího a topiče. Ač se jedná o zmenšeninu nebo chcete-li model, je to stále plnohodnotná lokomotiva vytápěná uhlím, poháněná parou, s kotelním tlakem 10bar! Musí proto být vybavena stejnými zařízeními, jako "dospělá" lokomotiva!

1)  Připouštěcí ventil injektoru (samočinné napájení kotle)
2)  Pomocná dmychavka (umělý tah v topeništi)
3)  Lokomotivní píšťala
4)  Nezapojeno (používá se pro napojení stlačeného vzduchu při roztápění lokomotivy)
5)  Páka ručního pomocného pístového čerpadla pro napájení kotle
6)  Páka rozvodu parního stroje (směr jízdy a plnění parního stroje)
7)  Odvodňovací ventily válců parního stroje
8)  Odkalovací ventil kotle
9)  Regulátor (přívod páry do parního stroje)
10) Rošt topeniště
11) Výronek pro nápravové pístové čerpadlo (plnění kotle)
12) Zkoušecí kohout vodoznaku
13) Regulace plnění kotle od pístového čerpadla (ventil skrytý za manometrem)
14) Manometr parního kotle - provozní tlak 10bar (1MPa)
15) Trubičkový vodoznak kotle

Ve Parostrojní dílně "Pašek Zásmuky" začala výroba mosazných čísel na celou sérii lokomotiv U25.0, tedy inventármích čísel 1 až 4.

Souběžně s tím se v Parostrojní dílně "Příkazký Strážnice" rozjela výroba čtyř shodných pětipalcových lokomotiv. Zde se patří asi trochu vysvětlení: pětipalcový rozchod odpovídá v metrické soustavě 127 milimetrům rozchodu kolejí. Parní lokomotivy U25.0 byly vyráběny jako odvozenina od původní lokomotivy "Morava", vyrobené Petrem Příkazkým dle inspirace od pětipalcových lokomotiv vyrobených pro parkové dráhy ve Švýcarsku. Lokomotivy ze strážnické Parostrojní dílny jsou ovšem v mnoha parametrech vylepšeny. Mají větší kotel a mnohé další odlišnosti. Na snímku vidíme komponenty pojezdů lokomotiv.

Zde je něco, co není zvenčí na parní lokomotivě vidět. Pohled do útrob lokomotivního kotle. Hranatá část vpravo je pecní trubkovnice, tedy část skříňového kotle. Vpravo od stěny bude topeniště lokomotivy, spaliny z něj proudí vnitřkem trubek doleva ke kulaté dýmniční trubkovnici, za níž následuje dýmnice - to je prostor, kde výfuk z parního stroje způsobuje svojí polohou pod ústím komína podtlak, díky kterému vzniká tah spalin v celé soustavě a ten způsobuje intenzivní hoření paliva. V prostoru kolem trubek je voda, která je od nich ohřívána. Největší množství předaného tepla má ale na svědomí skříňový kotel, kde voda obklopuje prostor topeniště ze všech stran (kromě roštu).

Rozpracovaný parní stroj lokomotivy na pravé straně. V horní části šoupátko parního stroje, které řídí jeho plňení parou, vprostřed pístnice a dole odvodňovací ventily (při studeném parním stroji odvádí zkondenzovanou vodu).

Lokomotivy U25.0 na "výrobní lince". Zde je dobře vidět pomocné ruční pístové čerpadlo pro plňení kotle. Další věc, kterou na parní lokomotivě normálně neuvidíte je tepelná izolace pláště kotle. Jako každá parní lokomotiva, mají i ty pětipalcové dva pojišťovací ventily (na parním dómu za komínem).

Už se těšíme až bude na zahradě :-)

Mezi tím se v Parostrojní dílně ZŽZ rozeběhla naplno výroba tendru k lokomotivě určené pro ZŽZ. Ta měla původně dostat inventární číslo 4. Nakonec byla čísla přidělena jinak a lokomotiva ZŽZ je trojka.

Pojezd tendru vzhůru kolama. Boky pojezdu jsou výpalky z ocelového plechu tloušťky 8mm. Kola tendru jsou tvořena kombinací loukoťového kola z výpalku 8mm a obruče vysoustružené ze silnostěné ocelové trubky.

Rozpracovaný tendr 002.001 pro lokomotivu U25.003.

Právě dokončený tendr 002.001 při první zkušební jízdě na trati v areálu ZŽZ.

Za nedlouho poté se tendr 002.001 vydal na dlouhou cestu autem, aby se ve Strážnici v Parostrojní dílně očichal se svojí lokomotivou. Hlavním důvodem byla kontrola linií tendru s liniemi lokomotivy (výška podlahy, bočnic).

Po návratu ze Strážnice dostal tendr 002.001 svojí téměř finální podobu. V zadní části je vyjímatelná vodní nádrž z pozinkovaného plechu, vpředu prostor pro zásobu uhlí.

A pak přišly toužebně očekávané okamžiky! Lokomotivy z Parostrojní dílny ve Strážnici se sešly na parkové dráze Olympia Brno, aby byly předány svým budoucím majitelům. První z lokomotiv U25.001 je pro soukromou zahradní železnici v Benešově, prostřední U25.002 pro zahradní železnici nedaleko Konopiště a lokomotiva vzadu je U25.003 pro ZŽZ. Vzhledem k tomu, že na ní ještě probíhaly následné úpravy v Parostrojní dílně ZŽZ (nýtování atd.), má zde lokomotiva boudu a boční vany bez nátěru. Oproti ostatním se ale může pochlubit přípojným tendrem! Ostatní lokomotivy U25.0 mají obslužné vozy v designu nákladních vozů.

První vyzbrojení tendru uhlím!

Detailní pohled na rozvod parního stroje, včetně mazacího lisu. V horní části je na boku kotle výronek pro plnění kotle od pomocného ručního pístového čerpadla.

A okamžik nad všechny ostatní nejdůležitější! První zatopení v kotli lokomotivy U25.003.

Lokomotivy U25.0 na paprscích depa v Olympii Brno. Zprava jednička, dvojka, trojka. Poslední lokomotivu ze série, tedy U25.004 si ponechal Petr Příkazký a je domovem na trati v Brně.

Depo Olympia Brno. Zcela vlevo je prve jmenovaná lokomotiva U25.004 s obslužným nákladním vozem.

Chvátlinská U25.003 při prvních jízdách na brněnské dráze v Olympii.

Zabíhání lokomotiv vyžaduje čestější a pečlivé mazání a tak bylo nutné na jeden a půl kilometru dlouhém okruhu v Olympii udělat pár zastávek.

Strojvůdci pečující o své nové stroje. V rámci mezinárodního setkání v Olympii Brno byla již i lokomotiva U25.003 dokončena.

Lokomotiva U25.003 může jezdit i mimo areál ZŽZ. Umožňuje to provizorní (stěhovatelná) trať o rozchodu pět palců. Zde je lokomotiva roztápěna v areálu muzea v Lužné u Rakovníka.

Při ježdění v České Skalici došlo k závadě na lokomotivě a tak provoz zastávala pouze ruční drezína a U25.003 odpočívala vystavená na provizorním piedestalu.

Prasklá šoupátková tyč se opravdu nedá opravit "na koleně".

Lokomotiva opět v plné síle na své domácí trati ve Chvátlinách na ZŽZ.

Příprava lokomotivy a roztápění kotle před večerním ježděním na ZŽZ.

V příští reportáži se dozvíte něco o bateriovém modelu průmyslové lokomotivy BN15R v měřítku 1:3,5 na pětipalcovém rozchodu, která byla vyrobena ve dvou exemplářích ve strojírnách ZŽZ. Jedna jezdí na ZŽZ, druhá se stala sestřičkou parní lokomotivy U25.002 na soukromé zahradní dráze nedaleko zámku Konopiště. Ale více až příště...